‘Belang van onze klanten staat centraal’

1C Glas afname

‘De laatste jaren verandert de techniek van ons kabelnetwerk snel.’ Aan het woord is Henk van Schooten, Manager Innovatie en Techniek Stichting SECT. ‘Ons kabelnetwerk is van enorme waarde. En de technici die daaraan werken zijn heel belangrijk voor de kwaliteit van dat netwerk. We vroegen ons af hoe we deze kwaliteit kunnen blijven garanderen.’

Hoe zorgen we ervoor dat technici die al jaren in deze branche werken bijblijven in alle snelle ontwikkelingen? Dat ze geen trucje doen, maar echt weten wat er aan de hand is. Dat ze snappen hoe het werkt zodat ze ook kunnen improviseren bij bijvoorbeeld een storing. Voor deze kwaliteitsslag zijn we begonnen met het opstellen van diverse modules en certificeringen voor het ontwerp, installatie en beheer van de verschillende soorten infrastructuren in onze branche. Hierbij hebben we in eindtermen bepaald wat technici moesten kennen en kunnen bij een bepaald onderdeel. Kabelaars hebben afgesproken dat ze voortaan alleen nog maar werkzaamheden aan hun netwerken wilden laten uitvoeren door SECT-gecertificeerde medewerkers van zowel kabelbedrijven als aannemers.

Daadwerkelijk toetsen wat je wilt weten

Ook kwam de vraag aan bod hoe we de opgestelde eindtermen het beste konden toetsen. Toen die vraag kwam, was dat voor ons het moment om de hulp van Cito in te roepen. Want een vraag en het goede antwoord is zo bedacht. Maar hoe bedenk je goede foute antwoorden? En hoe zorg je ervoor dat je ook daadwerkelijk toetst wat je wilt weten? Niet alle vragen en antwoorden zijn even belangrijk. Het was al snel duidelijk dat het bedenken van toetsvragen een tijdrovend en ingewikkeld vak is waar wij niet zoveel van wisten. Wij weten veel van de inhoud van ons vak. Cito nam ons bij de hand door regelmatige kritische vragen te stellen en door voortgang in het project te brengen en te houden. Inmiddels neemt Cito alle examens voor het behalen van een SECT certificaat af en coördineren ze deze examens ook voor ons.

Belang van onze klanten staat centraal

SECT en de nieuwe manier van certificeren bestaat inmiddels al een aantal jaren. Hoe reageerden de monteurs eigenlijk op de invoering van de nieuwe certificaten? ‘Daar hadden we toch een beetje te makkelijk over gedacht’, bekent de heer Van Schooten. ‘Wij dachten dat ze bij de invoering van de nieuwe certificering uit zichzelf wel gemotiveerd zouden zijn om een certificaat te halen. Maar dat bleek niet zomaar het geval. Zeker technici die al langer werkzaam waren, vonden het overbodig. Zij deden hun werk toch al jaren goed? Waarom dan een nieuw certificaat halen? Dat vergde wel wat uitleg van onze kant. We zijn echt op de zeepkist gaan staan om mensen te motiveren. Om uit te leggen dat het belang van onze klanten centraal staat. Dat het in 1-keer-goed moet zijn. Een klant wil niet meerdere keren een monteur over de vloer omdat hij het toch helemaal niet wist of niet het juiste gereedschap bij zich had. Dat juist hun rol essentieel is bij dit in 1-keer-goed-principe. En dat daarvoor actuele kennis en vaardigheden onmisbaar zijn. Een SECT certificaat is 5 jaar geldig. Juist omdat de techniek zo snel verandert, is het belangrijk om up-to-date te blijven. Alleen door herhaling kun je actuele kennis toetsen. Eind 2014 hebben we het 2500st SECT certificaat uitgereikt. Dat is dus een mooie mijlpaal voor de kwaliteit van werkzaamheden aan onze netwerken.’

Tip: ‘Slaap niet in!’

Tot slot heeft Hein van Schooten nog een tip voor andere bedrijven. ‘Slaap niet in! Ook al heb je de beste medewerkers. Blijf ze prikkelen om bij te blijven in de ontwikkelingen in jouw branche. Of het nu iets technisch is als een kabelnetwerk of een bakker. Overal zijn ontwikkelingen. Zorg dat je niet ineens wakker wordt met een onoverbrugbare achterstand.’