Klant aan het woord: 'Ik heb zelden zo’n duidelijke toets gezien'

Karin Morssinkhof

Het Rijn IJssel College werd door de gemeente Arnhem in de gelegenheid gesteld om 64 nieuwe alfabetiseringstrajecten te starten. Door implementatie van de Wet Inburgering werden gealfabetiseerde cursisten in een inburgeringstraject geplaatst. Niet-gealfabetiseerde cursisten dreigden echter buiten de boot te vallen: het wordt namelijk lastig om een inburgeringsexamen te maken als je niet kunt lezen en schrijven. De gemeente Arnhem besloot daarom het roc de opdracht te geven om voor de alfacursisten een voortraject te starten als voorbereiding op een inburgeringstraject. Het roc moest zodoende in allerijl een traject én een intake opzetten.

 

‘Passend traject per individu’

‘De uitslag van de Begintoets Alfa gebruiken we om per individu een passend traject uit te zetten’, zo vertelt Karin Morssinkhof. ‘De groepen zijn heterogeen, dus we kunnen geen groepsgewijze aanpak kiezen. Elke cursist werkt een deel van de tijd individueel op zijn of haar eigen niveau. Daarbij hebben we gelukkig de hulp van buurtassistentes. Dat zijn mensen uit de wijk, vaak allochtoon, die goed Nederlands spreken en die de cursisten helpen met lezen en schrijven. Zij assisteren de docent, die bij zo’n individuele aanpak echt handen tekort komt. Daarnaast doen we ook wel groepsactiviteiten rond een thema, bijvoorbeeld post of bankzaken. We richten het traject zo veel mogelijk functioneel in. Dat wil zeggen dat de cursisten dingen leren die ze in het dagelijks leven ook echt nodig hebben.’

‘Best spannend’

‘We hadden in januari snel een toets nodig. We waren dus echt blij dat de Begintoets Alfa van Cito net was verschenen, anders hadden we zelf iets in elkaar moeten flansen. Voor de cursisten was het best spannend om een toets te moeten maken. De boekjes zien er heel mooi uit. Het is duidelijk een échte toets. Dat maakt het nog wat spannender. Sommige cursisten zijn zenuwachtig en verontschuldigen zich op voorhand voor het feit dat ze niet goed kunnen lezen of schrijven. Er waren ook mensen bij die jaren geen pen vast hadden gehouden. Bij hen duurde de toetsafname dan ook langer dan de tijd die in de handleiding werd aangegeven.’

‘Je ziet direct hoeveel kennis ze hebben’

‘Wij docenten waren erg tevreden met de toets. Als je de Voorschatter afneemt, krijg je direct al een indruk van de cursist. En in de toetsboekjes zitten veel functionele taken. Ik vind dat prettig: je ziet dan direct hoeveel kennis ze hebben van de zaken die ook echt belangrijk voor hen zijn. De handleiding vond ik superduidelijk. Ik heb zelden zo’n duidelijke toets gezien. Het voordeel daarvan is dat de toetsafname eenduidig is. Er is geen ruimte voor de eigen interpretatie van de docent.'

 

Karin Morssinkhof, Rijn IJssel College in Arnhem