De juiste examenvraag

Het maken van een eindexamen is een zorgvuldig traject. Globaal zit er twee jaar tussen het formuleren van de allereerste vraag tot het afnemen van het examen. De expertise van Cito zit in het maken van een examen dat de examenstof uit de syllabus goed en eerlijk toetst.

Elk jaar weer meet het centrale eindexamen bij duizenden leerlingen de kennis en vaardigheden van een bepaald vakgebied. Op basis van dat examen worden ingrijpende beslissingen genomen. Beslissingen waarvan je zeker moet weten dat ze goed en eerlijk genomen worden.

Goede, eerlijke examens

Bij een goed en eerlijk examen gaat het om het stellen van de juiste vragen. Om het kiezen van de meest efficiënte vraag- en examenvormen. De toetsdeskundigen van Cito zijn hierin zeer bedreven. Wil je weten hoe we bij Cito examenvragen maken? Bekijk dit filmpje.

José Thijssen vertelt hoe je een examenvraag maakt



Samenwerking met docenten en leerlingen

Bij de toetsconstructie werkt Cito nauw samen met de praktijk. Duizenden docenten en leerlingen zijn elk jaar betrokken bij het maken en testen van vragen en examens.
  • We ontwikkelen de eindexamens samen met docenten.
  • 700 vakdocenten werken mee in examenconstructiegroepen.
  • Nog eens 1.300 docenten zijn bij de constructie betrokken als screener, standaardsetter, pretestdocent en posttestdocent.
  • Conceptexamens, conceptopgaven en nieuwe vraagvormen worden getest door leerlingen.

Toetsen maken we samen