Rapport PISA ‘Investeren in de toekomst’

PISA peilt financiële geletterdheid van 15-jarigen

24 mei 2017 - Vandaag heeft de Organisatie van Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) een rapport uitgebracht over de financiële geletterdheid van 15-jarigen in 15 landen waaronder Nederland. De resultaten van het internationale PISA-onderzoek (Programme for International Student Assessment) zijn vandaag gepresenteerd tijdens een officiële bijeenkomst in Parijs. Hare Majesteit Koningin Máxima en OESO secretaris-generaal Angel Gurría gaven een presentatie als inleiding op een ronde tafel bijeenkomst, waar de resultaten werden besproken.
Ongeveer 48.000 leerlingen werkten mee aan een test over het toepassen van kennis en vaardigheden op het gebied van financiële geletterdheid in alledaagse situaties.

Resultaten Nederland

De Nederlandse resultaten zijn gebaseerd op een steekproef van 1.365 15-jarige leerlingen van 187 scholen. Het onderzoek is uitgevoerd door Cito in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De belangrijkste resultaten:
  • Nederland op gedeelde vierde plaats
    Binnen de groep van vijftien deelnemende landen staat Nederland samen met Rusland op een gedeelde vierde plaats. De 15-jarigen in de Chinese provincies Beijing, Shanghai, Jiangsu en Guangdong behaalden de hoogste prestaties voor financiële geletterdheid.
  • Basisniveau te moeilijk voor bijna één op de vijf
    Van de Nederlandse 15-jarigen presteert 19% onder het basisniveau dat PISA voor financiële geletterdheid gedefinieerd heeft. Deze leerlingen komen niet verder dan het herkennen van alledaagse documenten zoals een factuur en het nemen van eenvoudige beslissingen over alledaagse uitgaven, zoals het vergelijken van verschillende prijzen van hetzelfde artikel. In China betreft dat 9% van de leerlingen. Het percentage leerlingen dat het basisniveau niet haalt, is in Nederland wel lager dan gemiddeld in de deelnemende OESO- en EU-landen (19% tegenover 23%).
  • Eén op de zes zijn toppresteerders
    17% van de Nederlandse 15-jarigen presteert op het hoogste niveau. Deze leerlingen weten zelfs de moeilijkste opgaven uit de test vaak goed te maken. Zo zijn zij bijvoorbeeld in staat om hun financiële kennis toe te passen in situaties die pas in hun latere leven van belang zijn, zoals het lenen van geld van financiële aanbieders.
    Ook kunnen zij niet-routinematige financiële problemen oplossen en zijn zij in staat om de mogelijke gevolgen van financiële beslissingen te overzien.
  • Hoogste bezit bankrekening
    Het percentage 15-jarige leerlingen met een bankrekening is in Nederlands het hoogst met 95%, gevolgd door hun leeftijdsgenoten in Canada (78%).
  • Koploper spaargedrag
    Koploper zijn Nederlandse 15-jarigen eveneens als het gaat om het feitelijke spaargedrag. Bijna een kwart van hen spaart iedere week of iedere maand hetzelfde bedrag en ruim een derde spaart wekelijks of maandelijks een klein maar variabel bedrag.

Meer weten?

Lees hier het volledige PISA-rapport over de financiële geletterdheid van 15-jarigen ‘Investeren in de toekomst’.

Benieuwd naar de resultaten?