Literatuuronderzoek Kwaliteit van toetsen

In het literatuuronderzoek Kwaliteit van toetsen onderzochten wij in samenwerking met Universiteit Twente de verschillende kwaliteitscriteria van toetsen. Het onderzoek is bedoeld voor docenten in alle onderwijssectoren. Dit onderzoek is gefinancierd door de NRO Programmaraad voor Praktijkgericht Onderwijsonderzoek.

Gratis downloaden

Wilt u het rapport downloaden? Recht op deze pagina ziet u de pdf staan: Kwaliteit van toetsen binnen handbereik.

Kwaliteit van toetsen binnen handbereik

Toetsen kunnen helpen bij het certificeren (leerden leerlingen genoeg om de volgende stap in hun ontwikkeling te nemen?) en bij het leren (waar heeft de leerling meer onderwijs over nodig?). Uit het literatuuronderzoek is gebleken welke aspecten een rol spelen bij toetskwaliteit in het onderwijs. De kwaliteitscriteria van een toets hangen af van:
  • het toetsdoel: geven van een beoordeling of beheersing van de leerstof meten;
  • een objectieve beoordeling door de docent tijdens de afname- en behoordelingsfase.

Eerste Hulp Bij Toetsen

De uitkomsten van het onderzoek kunt u direct toepassen in de dagelijkse onderwijspraktijk. Deze uitkomsten zijn namelijk opgenomen in Eerste Hulp Bij Toetsen. Dit handvat ondersteunt u bij het maken, afnemen, beoordelen en evalueren van toetsen. De algemene kennis in Eerste Hulp Bij Toetsen kunt u zo vertalen naar uw specifieke context (opleidingsniveau, leerjaar en schoolvak).

Meer informatie

  • Voor meer informatie over onderwijsonderzoek gaat u naar de site van NRO.
  • Ook op Toetswijzer staat een pagina over Kwaliteit van Toetsen met meer bronnen voor verdieping.
  • Het artikel Huh, moesten we dat ook leren? van Nathalie Maassen en Dorien den Otter (Universiteit Twente) gaat over wat goede toetskwaliteit is en hoe u als leraar zorgt voor een goede toetskwaliteit. Het staat in het tijdschrift Van twaalf tot achttien (januari 2015).