Blogs

Weten wat er speelt in de onderwijswereld en hoe wij ertegenaan kijken? Hier vindt u een overzicht van de blogs geschreven door onze medewerkers.

To test or not to test? That’s NOT the question

De oude Chinezen hadden het al door. Zij wisten dat examens ervoor zorgen dat iedere kandidaat gelijke kansen krijgt.
Marleen van Benthem, productmanager primair onderwijs

Kwetsbaar durven zijn

Voor mij is vrijdag, einde van de dag, vaak een moment van reflectie. Hoe was mijn week? Heb ik leuke dingen gedaan? Gedaan wat ik wilde en moest doen? Soms is het antwoord hierop gewoonweg nee. Dan wordt mijn week ingevuld door een hoop rennen en vliegen, onverwachte dingen en ook niet altijd de dingen die ik echt heel leuk vind. (…) De afgelopen twee weken was dat anders, deze waren gewoon echt heel leuk! En op sommige momenten eerlijk gezegd ook best spannend.
Marleen van Benthem, productmanager primair onderwijs

Blogs ‘Juf Simone’

Als adviseur voor het primair onderwijs ben ik veel in contact met scholen. Voordat ik in 2010 bij Cito begon, was ik zelf juf in het basisonderwijs. Deze ervaring helpt mij vragen van leerkrachten en ib’ers te plaatsen en ze antwoorden te geven waar ze mee geholpen zijn. Toch merkte ik dat ik de laatste jaren langzaam wegdreef van mijn praktijkervaring. Dus… werk ik nu weer één dag in de week als invaljuf! In mijn blogs schrijf ik over wat ik meemaak als invaljuf, soms met een linkje naar mijn andere werk, bij Cito.
Juf Simone

Authentieke teksten in examens, ja of nee? 

Ronduit verbaasd ben ik over de reacties die door enkele examenkandidaten aan het adres van een auteur zijn gedaan naar aanleiding van het examen VWO-Nederlands. Natuurlijk begrijp ik de druk op examenkandidaten. Ook hun behoefte om klachten te uiten, zaken aan de kaak te stellen of om stoom af te blazen. Het LAKS biedt daartoe echter alle gelegenheid en neemt die klachten ook in behandeling. Maar een auteur aanspreken over de moeilijkheid van het examen?
Anton Beguin

Ik heb een positief gevoel over toetsen, u ook? 

Toetsen en examens zijn onlosmakelijk verbonden met onderwijs. Iedereen zal zijn eigen gevoelens bij deze instrumenten hebben. Bij mij overheerst een gevoel van fascinatie. Maar ik ben dan ook al meer dan 30 jaar betrokken bij de ontwikkeling van toetsen voor alle onderwijssoorten en ook voor het bedrijfsleven. Helemaal objectief kun je mij niet meer noemen.
Cor Sluijter

Teksten als een puzzel: over het belang van Taalverzorging

In de krant las ik de kop 'Een deel van de vluchtelingen dat naar Nederland komt, kampt met grote psychische problemen'. Een zin die mij moest triggeren om het hele artikel te lezen. Maar bij mij gebeurde iets anders: de zin nodigde mij uit tot puzzelen.
Jacqueline Visser

Waarom leren we wat we leren?

In mijn vorige blog heb ik vooral verteld over mijn oudste dochter. Dit keer was het mijn andere dochter die zorgde voor wat reflectie. Een heel ander meisje, een meisje van vooral de vraag: waarom…?! Waarom moet zij weten waar Mönchengladbach ligt?
Marleen van Benthem, productmanager primair onderwijs

Leerlingen in het VSO en PrO met taal- en rekentoetsen lastig vallen?

Een 17-jarige jongen op het praktijkonderwijs (PrO) die al sinds zijn derde fietsenmaker wil worden. Een 16-jarig meisje op het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) die met veel plezier de lekkerste broodjes en taarten maakt tijdens haar stage. Moet je deze leerlingen lastigvallen met toetsen taal en rekenen? Die vraag krijg ik regelmatig wanneer ik met scholen spreek over toetsen in het VSO en PrO.
Judith Hollenberg

Weet waarom je meet: een goede analyse van het gebruiksdoel is de basis voor toetsconstructie

Afgelopen week was ik uitgenodigd mijn verhaal te doen op een symposium voor de financiële branche. In de financiële sector wordt de Kennis- en Ervaringstoets gebruikt om vast te stellen of een consument voldoende kennis heeft om een complex financieel product af te sluiten.
De overheid heeft na de financiële crisis besloten dat het belangrijk is dat consumenten goed geadviseerd worden als zij een complex financieel product kopen. Daarom moeten alle betrokkenen (zoals hypotheekadviseurs) de Wft examens afleggen om te borgen dat zij hun kennis op peil houden.
Saskia Wools

Ongelijkheid en de Centrale Eindtoets - passend advies moet vooropstaan

Net als velen zag ik het interview met minister Jet Bussemaker over het rapport van de Onderwijsinspectie: De Staat van het Onderwijs. Uit dit rapport blijkt dat de ongelijkheid in het onderwijs is toegenomen. In haar reactie op dit rapport richt minister Bussemaker zich op de veranderde positie van de Centrale Eindtoets. Graag deel ik - als nieuwe RvB-voorzitter van Cito - ook onze visie.
Anneke Blok, voorzitter Raad van Bestuur

"Zo zielig die toetsen..."

Een lange werkweek gehad. Liggend op de bank check ik Facebook op mijn telefoon. Ik zie dat er een bericht circuleert over onze toetsen. Over de prestatiegerichte maatschappij en dat het zo zielig is dat de kinderen de toetsen moeten maken. Kinderen horen te spelen, te sprankelen en niet te zweten op een toets… Dit soort berichten tref ik vaak. En ze doen wat met me.
Marleen van Benthem, productmanager primair onderwijs

'Mijn kind kan toch zeker wel naar de havo?'

Vroeger hadden mijn ouders niet echt een idee naar welke middelbare school wij - mijn zusje, broertje en ik - 'later' zouden kunnen. Ze waren verbaasd dat ik het advies havo kreeg. En tot het begin van de zesde klas dacht mijn moeder, dat mijn broertje naar de lts zou gaan. Mijn ouders wisten niet dat we op school de Citotoets maakten. Laat staan dat ze bezwaar maakten tegen het advies van de hoofdonderwijzer.
Jacqueline Visser

Meer inzicht in de data? Help mee onze rapportages te verbeteren!

We merken dat het gebruiken van toetsresultaten in de praktijk vaak nog lastig is. Het risico ontstaat dan dat toetsen een doel op zich wordt in plaats van een middel om gericht informatie te verzamelen over leerlingen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. We meten om een leerling beter te kunnen begeleiden en zo te helpen richting te geven aan het leerproces.
dorien-den-otter

Eerlijkheid staat bij ons voorop!

Waar jonge kinderen onbewust heel eerlijk zijn, houden wij ons in ons werk juist heel béwust bezig met eerlijkheid. We ontwikkelen toetsen voor iedereen. Dus ook voor speciale leerlingen, zodat hun vaardigheid goed in beeld kan worden gebracht én kan worden gevolgd. Alle leerlingen verdienen een eerlijke kans om te laten zien wat ze in huis hebben. Hoe zorgen wij er als toetsontwikkelaars nu voor dat álle leerlingen – met en zonder eventuele beperkingen en in het reguliere en speciaal onderwijs – op een eerlijke wijze worden getoetst?
toetsontwikkelaar Judith

Oranje in Kazachstan: wat Cito je al kan vertellen over dit land!

Morgen speelt Oranje in Astana, de hoofdstad van Kazachstan, een belangrijke kwalificatiewedstrijd voor het EK voetbal 2016. Het zal de eerste keer in de historie van het Nederlands elftal zijn dat we in dit land spelen, dat eigenlijk meer in Azië dan in Europa ligt. Kazachstan is op zoek naar een wereldtoneel om zich te laten zien. Zoals het EK voetbal. Maar ook op het domein van onderwijs is het land op zoek naar aansluiting met de wereldtop. En daar draagt Cito graag aan bij.
Nico Dieteren

Cito live: ontwikkelingen en trends vanaf de E-ATP conferentie in Dublin!

Deze week is een team van Cito aanwezig op de E-ATP conferentie in Dublin. De E-ATP is de Europese divisie van de ATP (Association of Test Publishers), de internationale vereniging van toetsuitgeverijen en (technologie)bedrijven die software ontwikkelen om toetsen mee te maken. Vanuit mijn functie als hoofd Informatiemanagement bij Cito ben ik hier samen met vijf collega’s van verschillende afdelingen om kennis en ervaringen te delen en innovaties en trends te signaleren. Inmiddels zijn we aan het einde van de laatste dag; in deze blog vertel ik je graag meer over de drie presentaties die we er hebben verzorgd!
Mark Molenaar

Toetsen op tablets: fluitje van een cent?

De zomervakantie staat voor de deur. Heeft u uw tablet of e-reader al gevuld met boeken voor aan het strand of op de camping? Of bent u zo iemand die toch liever een echt boek in de hand heeft? Want digitaal lezen of van papier, dat voelt toch vaak nog anders. En misschien is het ook wel anders, lezen van papier of op een scherm. Sterker nog, het maakt al uit of het scherm van een laptop is of van een tablet. En dat geldt niet alleen voor lezen: pakt u ook liever uw laptop om een mail te versturen terwijl u een krantenartikel liever op uw tablet leest?
Saskia Wools

Literatuur om van te smullen 

‘Nee Max, niet opeten,’ zeg ik terwijl mijn zoontje van 1 jaar weer een stukje van een kartonnen boekje heeft afgebeten. Hoe anders was het bij het Nationale Voorleesontbijt een paar weken geleden. Hier wordt eten en voorlezen wel gecombineerd. En dit allemaal om aandacht te vragen voor het voorlezen aan jonge kinderen…
Marieke op den Kamp

Over toetsen en medicijnen 

Nu de afname van de Eindtoets is verplaatst, merk ik dat veel scholen in het voortgezet onderwijs (VO) worstelen met de wijze van toelating van basisschoolleerlingen op basis van alleen het schooladvies. Ze willen graag tot een goede selectie komen. Om daarbij objectieve gegevens te verkrijgen, neigt een aantal scholen uit te wijken naar de resultaten van de LVS-toetsen. Maar net als bij medicijnen werken toetsen alleen goed als ze op de juiste manier worden gebruikt.
Cor Sluijter

LVS-toetsen, iets over een kind en het badwater

Onlangs raakte ik in gesprek met een moeder. Zij vertelt dat haar dochter van 10 die ochtend met buikpijn naar school (groep 7) was gegaan. Op haar vraag wat er was, antwoordde haar dochter dat ze die dag een toets ging maken. En die toets was heel belangrijk voor haar toekomst, want die telde al mee voor het schooladvies volgend jaar in groep 8. Dus was haar dochter bang dat ze die toets niet goed zou maken…
Jacqueline Visser

'Kleutertoetsen, wie helpt me met mijn hoofdbrekens?'

Al tijdens de ontwikkeling leverden de kleutertoetsen mij als projectleider hoofdbrekens op. Uit de onderzoeken die we uitvoerden, bleek dat bijna de helft van de opgaven door minimaal 75% van de leerlingen uit groep 1 of 2 goed gemaakt werden en daarmee te makkelijk zijn voor het doel van onze toets. Terwijl de leerkrachten van de leerlingen die aan de onderzoeken deelnamen, juist aangaven dat de opgaven te moeilijk waren.