Het verhaal van Cito

Gelijke kansen voor ieder kind

Het verhaal van Cito begint vijftig jaar geleden. In een tijd dat het onderwijs een stuk minder toegankelijk was dan nu. Afkomst, status, woonplaats, geld: ze bepaalden de kansen van een kind op vervolgonderwijs.

In die tijd werd de zoon van de bakker automatisch bakker.
In die tijd werd de dochter van een veehouder zeker geen huisarts. Of consultant. Of werktuigbouwkundige.

En dus begon het verhaal van Cito met een bevlogen pionier: Adriaan de Groot. Tijdens een studiereis in Amerika ontdekte hij dat het ook anders kon. Dat willekeur in het onderwijs te voorkomen was door kinderen onafhankelijk en objectief te toetsen. Met meerkeuzevragen. Van een centraal toetsinstituut. Terug in Nederland legde De Groot de basis voor de Cito-toets en dat van Cito als organisatie. Goed en eerlijk toetsen, dat werd onze missie.

Inmiddels zijn we vijftig jaar verder. Bouwden we vijftig jaar aan ervaring en expertise op. We verbreedden onze activiteiten, tot in het hoger onderwijs, het buitenland en het bedrijfsleven. Het maakte van Cito de kennisorganisatie die we nu zijn. Waar we de instrumenten ontwikkelen die kinderen en (jong)volwassenen inzicht geven in hun kennis, vaardigheden en mogelijkheden. Op allerlei belangrijke punten in hun (school)loopbaan. Wij geloven in onze bijdrage aan gelijke kansen voor kinderen. Want kansongelijkheid in het onderwijs blijft een thema, ook vandaag de dag.

Gelijke kansen voor ieder kind

Dat is onze basis. Want als je goed en eerlijk inzicht in je talenten en mogelijkheden hebt, kun je zelf je geluk vorm geven. Dat is waar we blij van worden. Een hele nieuwe generatie die met onafhankelijke meetgegevens in de hand kan zeggen: “Ik weet wat ik kan, en dit is wat ik ga worden.”