'Lekker lezen': de kinderen aan het woord!

“Wie vindt lezen leuk?” Bijna alle vingers gaan de lucht in. Bijna alle, want tussen de 44 (!) kinderen die dit keer deelnemen aan onze leerlingenraad, zitten ook kinderen die lezen helemaal niet zo leuk vinden. Vandaag kijken we in het Kinderboekenmuseum samen hoe we lezen leuk(er) kunnen maken.

Bekijk een video-impressie van de dag



Rowan vindt lezen niet leuk, “want het is veel moeite en moeilijk”. Met zijn ADHD is het voor hem lastig zich te concentreren op een boek. Toch leest hij netjes elke avond. Bijvoorbeeld uit zijn lievelingsboek ‘Lekker vies’: “over okselzweet, snot en poep. Lachen!”. Alle kinderen houden hun mooiste boek omhoog. Veel ‘Leven van een loser’, ‘Dagboek van een muts’ en ‘Dolfje Weerwolfje’, maar ook ‘Op zoek naar een diamanten zwaard’, ‘Harry Potter’ en een boek over Griekse goden. Nieuwe boeken als ‘Niet wat jij denkt’ (van een YouTube’er) en bekendere werken als ‘Kladwerk’ en ‘Verdacht’. De een vindt plaatjes kijken belangrijk, de ander wilt juist zelf hierover fantaseren. “Vooral als het een spannend verhaal is, dan kan ik helemaal in een boek zitten.”

Van gordijnen tot leesclubjes

‘Hoe maken we samen lezen leuk(er)?’ Het is duidelijk dat de kinderen daar goed over nagedacht hebben. In groepjes noteren ze ijverig hun tips voor de juf of meester en tips voor hun ouders. Die laatste moeten zich “er niet mee bemoeien”, want sommige kinderen willen rustig kunnen lezen. “Niks vragen, leg maar een briefje neer.” Anderen willen juist meer betrokkenheid van hun ouders: meer samen lezen en samen naar de bibliotheek. En zo heeft de leerlingenraad nog veel meer tips, zoals: “Op spannende stukjes stoppen en de volgende keer verder lezen”, een leeshoek maken en “afspreken dat je elke dag even 10 minuutjes leest”. Ook speciale stemmetjes gebruiken bij het voorlezen – “intonatie”, vult een kind aan – wordt érg gewaardeerd. De juffen en meesters krijgen ditzelfde advies. Voor hen hebben ze nog véél meer ideeën om het lezen leuker te maken: van leeswedstrijden tot boekverslagen, van creatieve boekbesprekingen en leesclubjes tot het combineren van lezen met een game. Ook gehoord: “Dat je een boek samen leest en dan een toneelstukje erbij maakt”. De kinderen willen graag meer aandacht voor lezen op school. Meer voorlezen, duo-lezen of bijvoorbeeld zelf schrijven en aan anderen laten lezen. Meer tijd om een boek uit te kiezen, minder lawaai om zo rustig te kunnen lezen. Een simpele tip als “gordijnen bij onze leeshoek, want het is daar zo warm” wordt ook genoemd.

“Liever meer kinderverhaalachtig”

Vinden de kinderen onze AVI-teksten net zo leuk en spannend als de teksten in hun boeken? Als ‘eerste kinderen van Nederland’ mogen ze de vernieuwde teksten testen en vergelijken. “SAAI!” wordt er soms opgeschreven. “Superleuk”, vindt een ander. De meningen lopen erg uiteen. Waar zijn ze het wel over eens? Grappige of spannende teksten zijn leuk, over onderwerpen als dieren, fantasie, technologie of sport. Of over Freek Vonk of Enzo Knol. Of over moppen, maar “grappig mag, maar het moet niet té lachwekkend zijn”. En de moeilijke woorden? Die zijn soms lastig, ja. Samen wordt gekeken naar welke woorden de kinderen moeilijk vinden. Een meisje met dyslexie vertelt dat ze echt de weg kwijt kan raken in woorden. “Dan moet je de tekst eens hardop voorlezen”, tipt haar buurman haar. En de moeilijke woorden zijn soms goed te raden door de rest te lezen. Welke tips wil de leerlingenraad nog meer meegeven aan Cito? Gebruik meer plaatjes, meer kleur, het mag wat minder serieus en meer kinderverhaalachtig. En “laat kinderen de teksten schrijven, met een bepaald aantal woorden die erin moeten”. Bedankt allemaal, hier gaan we mee aan de slag!

Op avontuur

De kinderen zijn natuurlijk niet voor niets helemaal naar Den Haag gekomen. Ze gaan nog op avontuur in Papiria, het literaire luilekkerland van het Kinderboekenmuseum. Daar ontdekken, beleven en maken ze de mooiste verhalen. Dat sluit mooi aan op de rest van de dag. Wat hebben we veel tips gekregen en wat hebben de kinderen veel gedeeld, met elkaar en met ons. Helemaal tevreden gaan de kinderen – met hun lievelingsboek in de hand – weer naar huis. Nóg enthousiaster zijn ze als ze in hun goodiebag een échte Cito-spinner ontdekken. “Die is uniek, die koop je niet in de winkel! Morgen zijn ze allemaal jaloers op school!”

Bekijk alle foto's in ons album op Facebook