
Van ‘moetje’ naar kwaliteitsimpuls voor het onderwijs
Van oorsprong is Samantha onderwijs- en opleidingskundige. Ze werkte al als docent bij de HAN toen de functie van adviseur Leren en Ontwikkelen bij de HAN Academy vrijkwam. “De functie is vooral gericht op docentprofessionalisering, dus dat sprak me direct aan”, aldus Samantha. Inmiddels werkt Samantha drie dagen als adviseur, de overige dagen staat ze zelf voor de klas. De perfecte combinatie, vindt ze zelf. “Omdat ik zelf ook als docent werk, weet ik wat er speelt in de praktijk.”
Kwaliteit van toetsing
In 2011 ontstond er flinke commotie over de kwaliteit van toetsing in het hbo. Daarom werd in 2013 een basis- en seniorkwalificatie examinering (BKE/SKE) geïntroduceerd. Iedere docent moet in ieder geval over de basiskwalificatie beschikken. De HAN Academy ging samen met Cito aan de slag om de certificeringstrajecten op te zetten. “In het begin waren veel docenten cynisch”, blikt Samantha terug. “Ik snap dat wel; ze werken vaak al jaren binnen de HAN en dan komt er weer van bovenaf zo'n regel, dat ze iets ‘moeten’. Daarom hebben we ons geconcentreerd op de relevantie voor de werkpraktijk van de docenten. We hebben het niet over de verplichte certificering, maar over een kwaliteitsimpuls voor het onderwijs. Dus we hebben gezegd: kijk eens binnen jouw opleiding welke thema’s er leven en welke behoefte er is op het gebied van toetsing en neem dat als uitgangpunt. Door met docenten te praten over wat zíj nodig hebben, ervaren ze het als waardevol en zinvol om een scholingstraject te doorlopen.”Maatwerk
Alle nieuwe docenten die bij de HAN instromen zijn verplicht hun Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid (BDB) te behalen. De basiskwalificatie examinering (BKE) is daar een onderdeel van. Samantha: “We bieden twee soorten maatwerktrajecten aan: hackatons en gespreide maatwerktrajecten. De hackatons zijn ontstaan uit een pilot binnen de opleiding ICA (Informatie Communicatie Academy). In een hackaton, een bekend fenomeen in de ICT-sector, werk je in een kort tijdsbestek aan een bepaald thema en lever je op het eind ook het product op. In onze hackatons gaan docenten vier dagen achter elkaar intensief aan de slag met toetsing. Een trainer van Cito geeft de theoretische uitleg en de begeleider van de HAN helpt om de theoretische kennis direct toe te passen. Twee weken later vindt een afrondende bijeenkomst plaats waarin docenten het resultaat presenteren, vaak aan de hele opleiding.”Naast de hackatons biedt de Academy gespreide maatwerktrajecten aan. “Die zijn opgezet volgens hetzelfde principe, maar ze zijn verdeeld over vier dagdelen verspreid over een iets langere periode, bijvoorbeeld anderhalve maand”, legt Samantha uit.
Tijdens het traject kijken de trainers van Cito en de HAN hoe deelnemers zich ontwikkelen en de deelnemers zelf schrijven een korte reflectie over wat ze hebben geleerd en wat ze meenemen naar de opleiding. “Dus het is heel duurzame toetsontwikkeling”, zegt Samantha. “Door docenten te vragen wat ze na het traject met de opgedane kennis gaan doen, zorgen we ervoor dat de plannen niet in een la verdwijnen.” De meeste trajecten zijn gericht op de basiskwalificatie, omdat deze voor iedere docent verplicht is. “De SKE is niet verplicht, maar wordt wel vaak gevraagd aan examencommissieleden, leden van de curriculumcommissie en beleidsmedewerkers die iets doen rondom toetsing”, legt Samantha uit.