SluitenSluiten
bushalte

Onderzoek en innovatie

Actuele thema's en vragen

Cito logo plectrumVerder

Actuele, maatschappelijke vraagstukken

Vraagstukken uit de onderwijspraktijk vormen voor onze onderzoekers dé brandstof voor nieuwe projecten. Waar het kan vertalen we die vraagstukken naar onderzoeks- en ontwikkelprojecten voor onze jaarlijkse werkprogramma's. Soms gaat het om actuele, maatschappelijke vraagstukken die direct actie vereisen (zoals de vraag naar mogelijke leervertraging in coronatijd). Rondom deze vraagstukken bouwen we dan themadossiers op die je vindt op deze pagina. Ook op deze pagina: onze antwoorden op vragen die docenten stellen via de Kennisrotonde. 

Onze actuele themadossiers

Toetsvragen op Kennisrotonde

Partner voor vragen over toetsing

Kennisrotonde is een uniek loket voor de beantwoording van onderwijsvragen met kennis uit onderzoek. Als Stichting Cito werken we daar graag aan mee. We zijn officieel partner voor vraagstukken rondom toetsing en beantwoorden regelmatig vragen van leerkrachten en docenten. Meer info op de website van de Kennisrotonde 

Afbeelding logo Kennisrotonde

De vragen die jullie stelden over toetsing. En onze antwoorden daarop 

  • Zijn niveauverschillen tussen havo- en vwo-leerlingen terug te voeren op verschillen in kennisreproductie, toepassing van kennis en inzicht? Ons antwoord 
  • Is het voor het betrouwbaar meten van rekenvaardigheid noodzakelijk dat leerlingen niet langer dan de voorgeschreven tijd aan de toets mogen werken? Ons antwoord 
  • Leiden een of meerdere herkansingen voor toetsen tot betere leerresultaten en een beter leergedrag van leerlingen in het vmbo. Ons antwoord