Sluiten
twee meisjes aan de koffie

Directeur OK&I

Saskia Wools

Van iets moeilijks echt iets makkelijks maken

In 2006 startte Saskia Wools bij Cito. Haar eerste taak? Het schrijven van een thesis voor de master Onderwijskundig Ontwerp en Advisering. Daarna promoveerde ze bij Cito en de Universiteit Twente met het proefschrift ‘All About Validity: towards a new evaluation system for educational assessments’. Tijdens haar werk voor dat proefschrift ontdekte Saskia dat ze het vooral heel erg leuk vindt om van iets moeilijks iets makkelijks te maken. Bijvoorbeeld door software te ontwikkelen die het gebruikers echt makkelijker maakt. En dat kwam bij Cito goed van pas! Saskia werd in 2020 benoemd tot directeur van de nieuwe Cito-divisie OK&I.
Saskia Wools
dr. Saskia Wools - directeur divisie Onderzoek, Kennis en Innovatie
Als directeur van de divisie Onderzoek, Kennis en Innovatie ben ik meestal bezig met onze strategie of het nadenken over de toekomst van onderwijskundig meten. Maar nog steeds probeer ik complexe dingen eenvoudiger te maken. Bij onze psychometrische dienstverlening, door praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek of bij de prototypes die we ontwikkelen. Dat we daarmee onze kennis over onderwijskundig meten écht naar de praktijk brengen en iets kunnen betekenen voor leerlingen, is natuurlijk het beste resultaat dat je kunt wensen.
"Het werkprogramma maakt ons werken transparant en illustreert hoe we op lange termijn kennis willen creëren."
Saskia Wools
in het OK&I-Werkprogramma 2021

Publiek beschikbare webinars met een bijdrage van Saskia

Interviews

Nevenfuncties

  • Voorzitter Divisie Assessment, Methodologie en Evaluatie – Vereniging Onderwijs Research
  • Lid Maatschappelijke Adviesraad Tilburg School of Social and Behavioral Sciences – Tilburg University
  • Externe Beoordelaar COTAN - NIP

Selectie recente publicaties

  • Hopster-den Otter, D., Wools, S., Eggen, T. J. H. M., & Veldkamp, B. P. (2019). A general framework for the validation of embedded formative assessment. Journal of Educational Measurement. doi:10.1111/jedm.12234
  • Hopster-den Otter, D., Muilenburg, S. N., Wools, S., Veldkamp, B. P., & Eggen, T. J. H. M. (2019). Comparing the influence of various measurement error presentations in test score reports on educational decision making. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 26(2), 123-142. doi:10.1080/0969594X.2018.1447908
  • Hopster-den Otter, D., Wools, S., Eggen, T. J. H. M., & Veldkamp, B. P. (2017). Formative use of test results: A user’s perspective. Studies in Educational Evaluation, 52, 12-23. doi:10.1016/j.stueduc.2016.11.002
  • Kane, M. T., & Wools, S. (2019). Perspectives on the validity of classroom assessments. In S. M. Brookhart & J. H. McMillan (Eds.), Classroom Assessment and Educational Measurement, (pp. 11-26). New York, NY: Routledge
  • Wools, S., Molenaar, M., Hopster-den Otter, D. (2019). The validity of technology enhanced assessments - threats and opportunities. In B. P. Veldkamp & C. Sluijter (Eds.), Theoretical and practical advances in computer-based educational measurement (pp. 3-19). Cham, Switzerland: Springer International Publishing.
  • Wools, S., Eggen, T.J.H.M., Béguin, A.A.,(2016). Constructing validity arguments for test combinations, Studies in Educational Evaluation 48 (1), pp. 10-18
  • Wools, S. (2015). All About Validity. An evaluation system for the quality of educational assessment. Universiteit Twente.