Sluiten
Citolab

Prototypes po

Observatiewijzer gespreksvaardigheden

Voor groep 3 t/m 8

Observatiewijzer gespreksvaardigheden

Bij het gespreksonderwerp blijven, op de gesprekspartner afstemmen, goede zinnen maken, de juiste woorden gebruiken, non-verbale communicatie inzetten: allemaal vaardigheden die nodig zijn om een gesprek te kunnen voeren. Hoe krijg je als leerkracht zicht op al deze observatiepunten bij je leerlingen? Met de observatiewijzer die je in combinatie met een spel afneemt, krijg je gespreksvaardigheden in beeld.

Hand samenwerkingsspel
Dit is de observatiewijzer gespreksvaardigheden ...
  • Objectieve, eenduidige observatiepunten
  • Inhoud passend bij referentiekader leerling
  • Een overzichtelijke, behapbare (niet te lange!) lijst met punten
  • Gebruiksvriendelijk om in te vullen
  • Inclusief tips voor spelvorm(en) om gesprekken uit te lokken

Hoe werkt het?

Leerlingen spelen een (samenwerkings)spel waarbij zij in een natuurlijke situatie samen een gesprek voeren. Tijdens het spel vult de leerkracht de observatiewijzer voor de leerlingen in. Zo komen sterke en minder sterke vaardigheden van de leerlingen naar voren. De leerkracht weet zo waar hij in het lesaanbod extra aandacht aan kan besteden. 

Ontwikkeling

idee

Fase 1

expertise

Fase 2

E-learning

Fase 3

delen

Fase 4

Waar staan we en waar komen we vandaan?
Van de observatiewijzer ligt er een eerste opzet op papier, uitgeprobeerd en uitgewerkt bij één spelvorm. Graag proberen we in de toekomst de wijzer ook in combinatie met andere spelvormen uit.

Wil je op de hoogte blijven van de Observatiewijzer-ontwikkelingen? Mail dan naar citolab@cito.nl en wij nemen contact met je op.
www.cito.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Via de knop ‘instellen’ geef je aan welke cookies je wilt accepteren. Meer informatie over Cookies en privacy