Sluiten
Citolab

Prototypes po

Observatiewijzer gespreksvaardigheden

Voor groep 3 t/m 8

Observatiewijzer gespreksvaardigheden

Bij het gespreksonderwerp blijven, op de gesprekspartner afstemmen, goede zinnen maken, de juiste woorden gebruiken, non-verbale communicatie inzetten: allemaal vaardigheden die nodig zijn om een gesprek te kunnen voeren. Hoe krijg je als leerkracht zicht op al deze observatiepunten bij je leerlingen? Bij CitoLab ontwikkelden we een speciale observatiewijzer bij een spel. 

Hand samenwerkingsspel
Dit is de observatiewijzer gespreksvaardigheden ...
  • Objectieve, eenduidige observatiepunten.
  • Inhoud passend bij referentiekader leerling.
  • Een overzichtelijke, behapbare (niet te lange!) lijst met punten.
  • Gebruiksvriendelijk om in te vullen.
  • Inclusief tips voor spelvorm(en) om gesprekken uit te lokken.

Hoe werkt het?

Leerlingen spelen een (samenwerkings)spel en voeren daarbij - heel natuurlijk - samen een gesprek. Ondertussen vul jij voor je leerlingen de observatiewijzer in. Zo komen hun sterke en minder sterke vaardigheden naar voren. En weet jij waar je in het lesaanbod extra aandacht aan kunt besteden. 

Waar we staan ...
Van de observatiewijzer ligt er een eerste opzet op papier, uitgeprobeerd en uitgewerkt bij één spelvorm. Graag proberen we in de toekomst de wijzer ook in combinatie met andere spelvormen uit.

Wil je op de hoogte blijven van de Observatiewijzer-ontwikkelingen? Mail dan naar citolab@cito.nl en wij nemen contact met je op.

Ontwikkeling

idee

Fase 1

expertise

Fase 2

E-learning

Fase 3

delen

Fase 4

www.cito.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Via de knop ‘instellen’ geef je aan welke cookies je wilt accepteren. Meer informatie over Cookies en privacy