Sluiten
cito_gv_18_po_0955_a3a2299

Prototypes po

Observatiewijzer gespreksvaardigheden

Voor groep 3 t/m 8

Observatiewijzer gespreksvaardigheden

Bij het doel blijven, afstemmen op de gesprekspartner, goede zinnen maken, de juiste woorden gebruiken, gebruik maken van non-verbale communicatie: allemaal punten die nodig zijn om een gesprek te kunnen voeren. Hoe krijg je als leerkracht zicht op al deze punten? Met de observatiewijzer die je in combinatie met een spel afneemt, krijg je gespreksvaardigheid in beeld.

Dit is de observatiewijzer gespreksvaardigheden ...
  • Objectieve, eenduidige observatiepunten
  • Inhoud passend bij referentiekader
  • Een overzichtelijke, behapbare (niet te lange!) lijst
  • Gebruiksvriendelijk om in te vullen
  • Inclusief tips voor spelvorm(en) om gesprekken uit te lokken
  • Voor groep 3 t/m 8

Hoe werkt het?

Leerlingen spelen een (samenwerkings)spel waarbij zij in een natuuurlijke situatie samen een gesprek voeren. Tijdens het spel vult de leerkracht voor de leerlingen de observatiewijzer in. Zo komen sterke en minder sterke punten van de leerlingen naar voren. De leerkracht weet zo waar hij in het aanbod extra aandacht aan kan besteden. 

Ontwikkeling tot nu toe

Van de observatielijst ligt er een eerste opzet op papier. Deze is uitgeprobeerd bij één spel. Graag proberen we de lijst ook in combinatie met andere spellen uit. 

Meedoen?

Wil je de lijst uitproberen? Of wil je feedback geven op de inhoud van de lijst? En meedenken over de vormgeving (papier of digitaal)? Laat het ons weten!


Meer weten?

Mail naar CitoLab

www.cito.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Via de knop ‘instellen’ geef je aan welke cookies je wilt accepteren. Meer informatie over Cookies en privacy