Sluiten
citolab projecten po

Prototypes po

Observatiewijzer gespreksvaardigheden

Voor groep 3 t/m 8

Observatiewijzer gespreksvaardigheden

Bij het doel blijven, afstemmen op de gesprekspartner, goede zinnen maken, de juiste woorden gebruiken, gebruikmaken van non-verbale communicatie: allemaal punten die nodig zijn om een gesprek te kunnen voeren. Hoe krijg je als leerkracht zicht op al deze punten? Met de observatiewijzer die je in combinatie met een spel afneemt, krijg je gespreksvaardigheid in beeld.

Hand samenwerkingsspel
Dit is de observatiewijzer gespreksvaardigheden ...
  • Objectieve, eenduidige observatiepunten
  • Inhoud passend bij referentiekader
  • Een overzichtelijke, behapbare (niet te lange!) lijst
  • Gebruiksvriendelijk om in te vullen
  • Inclusief tips voor spelvorm(en) om gesprekken uit te lokken

Hoe werkt het?

Leerlingen spelen een (samenwerkings)spel waarbij zij in een natuurlijke situatie samen een gesprek voeren. Tijdens het spel vult de leerkracht de observatiewijzer voor de leerlingen in. Zo komen sterke en minder sterke punten van de leerlingen naar voren. De leerkracht weet zo waar hij in het lesaanbod extra aandacht aan kan besteden. 

Ontwikkeling

idee

Fase 1

expertise

Fase 2

E-learning

Fase 3

delen

Fase 4

Waar staan we en waar komen we vandaan?
Van de observatielijst ligt er een eerste opzet op papier, uitgeprobeerd en uitgewerkt bij één spel. Graag proberen we in de toekomst de lijst ook in combinatie met andere spellen uit.

Wil je op de hoogte blijven van de Observatiewijzer-ontwikkelingen? Mail dan naar citolab@cito.nl.
www.cito.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Via de knop ‘instellen’ geef je aan welke cookies je wilt accepteren. Meer informatie over Cookies en privacy