Sluiten
citolab projecten po

Prototypes po

Robotmuis

Voor groep 2-6

Robotmuis

Met de onder- of middenbouw aan de slag met digitale geletterdheid? Met deze robotmuis laten leerlingen op een speelse manier zien wat zij kunnen op het gebied van computational thinking. 

Dit is robotmuis ... 
  • Computational thinking op een speelse manier in beeld
  • Oefenen met logisch en probleemoplossend denken
  • Individueel of in kleine groepjes af te nemen
  • Aan de slag met bestaand of zelf gemaakt materiaal: speelvelden en opdrachtkaarten

Hoe werkt het?

Op de robotmuis zitten knopjes waarmee de robot vooruit of achteruit kan en een draai naar links of naar rechts kan maken. De leerling krijgt een kaartje. Hier staat op aangegeven waar de muis naartoe moet. De leerling zet de robotmuis neer en toetst de knoppen in om de robotmuis naar het gevraagde vakje te krijgen.

robotmuis

Ontwikkeling

idee

Fase 1

expertise

Fase 2

E-learning

Fase 3

delen

Fase 4

Waar staan we en waar komen we vandaan?

Tijdens schoolbezoeken testten we onze speelvelden en opdrachtkaarten en zagen we hoe scholen zelf met robots werken. Opviel dat er veel verschillende materialen zijn, vaak ook zelf gemaakt. Hoe krijg je met verschillende materialen toch de vaardigheid goed in beeld?

Binnenkort online
Op basis van onze tests hebben wij een BotWijzer ontwikkeld. Een generiek hulpmiddel, ook bruikbaar bij andere robots zoals de Bee-bot. De BotWijzer helpt je op weg bij het werken met robots, helpt je veelgemaakte fouten te verklaren en biedt ondersteunende werkwijzen. Daarnaast hebben we een tweetal speelvelden en een aantal opdrachtkaarten gemaakt.

Na de NOT - waar wij nog ervaringen willen uitwisselen - zijn hier de BotWijzer, de speelvelden en opdrachtkaarten te downloaden.

www.cito.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Via de knop ‘instellen’ geef je aan welke cookies je wilt accepteren. Meer informatie over Cookies en privacy