Sluiten

Measuring student ability, classifying schools, and detecting item-bias at school-level based on student-level dichotomous attainment items

Datum:
1 juni 2014
Auteur:
Auteur: Bennink, M., Croon, M. A., Keuning, J., & Vermunt, J. K.
Opdrachtgever:
Cito

In onderzoek worden de antwoorden van studenten op items niet alleen gebruikt om de vaardigheid van studenten te bepalen, maar ook om de scholen te evalueren en vergelijken. Idealiter wordt in analyses rekening gehouden met de multilevelstructuur en worden de processen die op schoolniveau spelen gescheiden van de prestaties van de leerling en de school. In dit onderzoek is een model ontwikkeld dat (a) rekening houdt met de multilevelstructuur, (b) leerlingprestaties controleert voor schoolprocessen, (c) scholen voor monitorings- en vergelijkingsdoeleinden classificeert, en (d) op schoolniveau toetst op item bias.

Ga naar
www.cito.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Via de knop ‘instellen’ geef je aan welke cookies je wilt accepteren. Meer informatie over Cookies en privacy