Sluiten

Vroegtijdige onderkenning van dyslexie in het basisonderwijs

Datum:
12 maart 2010
Auteur:
Auteur: Keuning, J.
Opdrachtgever:
Cito

Uit: TAAL LEZEN primair, maart 2010 nr.1, 19-22

In het traject van onderkenning en begeleiding van leerlingen met dyslexie spelen scholen een belangrijk rol. Zij zijn verantwoordelijk voor het leveren van een dyslexiedossier dat het vermoeden van dyslexie onderbouwt. Ouders overhandigen dit dossier aan de diagnosticus binnen de zorginstantie, wanneer zij hun kind aanmelden voor diagnostiek. Het samenstellen van een dyslexiedossier is nog geen gemakkelijke klus. Vaak zijn de benodigde gegevens rondom leerlingen opgeslagen in verschillende systemen zoals het schooladministratiesysteem, het leerling- (en onderwijs)volgsysteem en het papieren klassenadministratiesysteem. Bovendien ontbreekt het aan eenduidige criteria die aangeven wanneer het vermoeden van dyslexie voldoende onderbouwd is. Met het computergestuurde Screeningsinstrument Dyslexie van Keuning, Vloedgraven en Verhoeven (2009) behoren deze problemen tot het verleden.

Download
www.cito.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Via de knop ‘instellen’ geef je aan welke cookies je wilt accepteren. Meer informatie over Cookies en privacy