Vaardigheid Examenkandidaten 2021
Bij elk vak afzonderlijk zou de prestatie-eis zo goed mogelijk gehandhaafd blijven. Vooraf was echter al duidelijk dat het technisch niet mogelijk was om op de reguliere wijze te normeren. Hierdoor was het mogelijk dat de hoogte van de cijfers niet precies de vaardigheid van de kandidaten zou reflecteren. De minister heeft het CvTE verzocht om na afloop van de examens onderzoek te laten uitvoeren naar de daadwerkelijke vaardigheid van de kandidaten bij de centrale examens in het voortgezet onderwijs. Dit onderzoek is in opdracht van het CvTE door Stichting Cito uitgevoerd en dit rapport is het resultaat van dat onderzoek.
In dit onderzoek is de gemiddelde vaardigheid van 2021 vergeleken met de gemiddelde vaardigheid voor de corona-pandemie (periode 2015-2019, met nadruk op 2019).
Al met al toont dit onderzoek, met uitzondering van Engels, gemiddelde dalingen in vaardigheid. Deze dalingen mogen volgens statistische criteria ‘lichte dalingen’ genoemd worden. Ook in verhouding tot de jaarlijkse fluctuaties in gemiddelde vaardigheid per examen in pre-corona-omstandigheden zijn het geen grote dalingen. Dit is in lijn met bevindingen in ander nationaal en internationaal onderzoek dat leerlingen door de schoolsluitingen een leerachterstand hebben opgelopen.