Sluiten

Serious Gaming and Vocabulary Growth. Research into the Effectiveness of a Serious Game upon Receptive Vocabulary

Datum:
1 juni 2012
Auteur:
Auteur: Schuurs, U.
Opdrachtgever:
Cito

In dit hoofdstuk bespreekt de auteur de theoretische noties die gebruikt worden om groei in de receptieve woordenschat te beschrijven en te verklaren. Op basis van deze noties is een empirisch onderzoek gestart naar de effecten van een serious game op de woordenschat bij 4- tot 6-jarigen. In het onderzoek waren 12 scholen en in totaal 412 leerlingen betrokken. In de experimentele conditie speelden kinderen een serious computergame, in de controleconditie werden de kinderen voorgelezen aan de hand van praatplaten waarop dezelfde zaken aan de orde kwamen als in de game. De effectgrootte in de experimentele conditie bleek 150% groter dan die in de controleconditie.

www.cito.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Via de knop ‘instellen’ geef je aan welke cookies je wilt accepteren. Meer informatie over Cookies en privacy