Sluiten

Natuurkunde en techniek voor de basisschool. Een domeinbeschrijving als resultaat van een cultuurpedagogische discussie

Datum:
1 juni 2010
Auteur:
Auteur: Boeijen, G., Kneepkens, B., & Thijssen, J.
Opdrachtgever:
Cito
In deze publicatie lees je over de wenselijke leerinhouden voor natuurkunde en techniek. Zij geeft antwoord op de vraag wat kinderen zouden moeten leren van natuurkunde en techniek op de basisschool. De leerstof is geordend in basisinzichten, uitwerkingen, voorbeelden en achtergrondinformatie. Een basisinzicht is een kernachtige omschrijving van het inzicht dat de leerlingen zouden moeten verwerven. Een uitwerking is een meer uitgebreide beschrijving van de leerstof die nodig is om het inzicht te bereiken. Voorbeelden illustreren de tekst. In de achtergrondinformatie staat meer informatie over het onderwerp en/of een verantwoording van de leerstofkeuze. In hoofdstuk 2 volgen een toelichting en onderbouwing van de keuzes. In hoofdstuk 3 is de concrete domeinbeschrijving voor natuurkunde opgenomen. In hoofdstuk 4 volgt de domeinbeschrijving voor techniek.