Sluiten

Geautomatiseerde beoordeling van schrijfvaardigheid: de (on)mogelijkheden voor teksten van beginnende schrijvers

Datum:
1 juni 2015
Auteur:
Auteur: Feenstra, H., Keune, K., Pander Maat, H., Eggen, T., & Sanders, T.
Opdrachtgever:
Cito

In een exploratieve studie werd de relatie tussen tekstcomplexiteit en tekstkwaliteit onderzocht, en de mogelijkheden verkend om maten van tekstcomplexiteit in te zetten bij een geautomatiseerde beoordeling van teksten van leerlingen in het basisonderwijs. De validiteit van verschillende maten van tekstcomplexiteit blijkt beïnvloed te worden door het feit dat schrijfproducten van basisschoolleerlingen nog van gebrekkige kwaliteit zijn. Niettemin kan geautomatiseerde tekstanalyse dienen als een objectieve en informatieve meetmethode, waarmee een uitgebreide analyse mogelijk wordt van verscheidene linguïstische kenmerken die gerelateerd zijn aan tekstkwaliteit.

Ga naar
www.cito.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Via de knop ‘instellen’ geef je aan welke cookies je wilt accepteren. Meer informatie over Cookies en privacy