Sluiten

Hoofdrekenen met papier - hoe zit dat met leerlingen die cijferen?

Datum:
1 juni 2015
Auteur:
Auteur: Scheltens, F., Hickendorff, M., Eggen, T. J. H. M., & Hiddink, L. A.
Opdrachtgever:
Cito

In dit artikel wordt gekeken naar de verschillen in strategiegebruik bij opgaven die bedoeld zijn om hoofdrekenvaardigheid te meten. Deze opgaven maken deel uit van het Periodiek Peilingsonderzoek van het Onderwijsniveau (PPON). De resultaten laten zien dat de verschillende strategieën - uit het hoofd, informeel schriftelijk en gestandaardiseerd schriftelijk - niet even vaak gebruikt worden bij de verschillende opgaven. De ‘uit het hoofd rekenaanpak’ wordt het meest gebruikt door de leerlingen, maar ook de gestandaardiseerde schriftelijke aanpak wordt op alle negentien opgaven toegepast. Tevens vonden we verschillen in percentage correct per strategie. Het gebruik van het standaardalgoritme is gemiddeld genomen het meest accuraat, echter er zijn verschillen tussen de accuratesse van de verschillende strategieën tussen opgaven.

Ga naar