Sluiten

De praktijk van de eerste en tweede correctie. Samenvatting van onderzoek naar het functioneren van het CSE

Datum:
1 juli 2012
Auteur:
Auteur: Kuhlemeier, H., & Kremers, E.
Opdrachtgever:
Cito

In deze publicatie is verslag gedaan van drie studies naar het functioneren van de eerste en tweede correctie van de centraal schriftelijke examens in het voortgezet onderwijs. In het hoofdonderzoek hebben in totaal dertig onafhankelijke correctoren het examenwerk van 803 examenkandidaten van 127 scholen opnieuw nagekeken. Daarbij zijn de scores van de derde correctoren vergeleken met die van de ‘eigen’ docent. In het tweede onderzoek hebben panels van getrainde correctoren een selectie van vragen en examenwerken nog een keer nagekeken. Het panelonderzoek was bedoeld als check op de resultaten van het hoofdonderzoek. Daarnaast is nagegaan in hoeverre verschillen tussen correctoren in soepelheid samenhangen met de aard van de vraag en het beoordelingsmodel. Het derde onderzoek was een schriftelijke enquête naar de praktijk van de eerste en tweede correctie waaraan in totaal 3695 docenten hebben meegedaan (respons: 62%).

www.cito.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Via de knop ‘instellen’ geef je aan welke cookies je wilt accepteren. Meer informatie over Cookies en privacy