SluitenSluiten
studenten aan het werk

Microlearningbank

Betrouwbaarheid

Cito logo plectrumVerder
Microlearning

Betrouwbaarheid

Bij betrouwbaarheid gaat het over de herhaalbaarheid van metingen. Stel, je zou een toets opnieuw en op dezelfde manier afnemen. Als de vaardigheden van leerlingen niet zijn veranderd, dan wil je dat ze dezelfde score halen. In de praktijk zal dit helaas nooit het geval zijn. Elke keer als een toets wordt afgenomen, spelen toevallige factoren een rol. Daardoor valt de score de ene keer wat lager uit en de andere keer wat hoger. De ene keer heeft de leerling pech, en een andere keer geluk. Deze toevallige schommelingen in de scores worden meetfouten genoemd. De betrouwbaarheid geeft aan in hoeverre scores vrij zijn van meetfouten.

Betrouwbaar > 0,8 of 0,9

De betrouwbaarheid van een toetst wordt uitgedrukt in een getal tussen 0 en 1. Hoe dichter de waarde bij 1 ligt, hoe betrouwbaarder de toets. Als algemene vuistregel geldt dat de betrouwbaarheid minstens 0,8 moet zijn. Maar wordt een toets gebruikt om belangrijke (onomkeerbare) beslissingen te nemen voor individuele leerlingen, dan wordt vaak een hogere eis gesteld. In dat geval zou de betrouwbaarheid tenminste 0,9 moeten zijn.
"Onbetrouwbare toetsen leiden tot onbetrouwbare beslissingen".
geel
Cito-expert over het belang van betrouwbare toetsen
Afbeelding infographic betrouwbaarheid

Hoe betrouwbaar zijn toetsresultaten?

Verdiep je kennis

Verwante onderwerpen

Lees en leer

We doen regelmatig onderzoeken waarin betrouwbaarheid een rol speelt. Geïnteresseerd?