SluitenSluiten
studenten aan het werk

Microlearningbank

Toetsconstructie

Cito logo plectrumVerder
Microlearning

Toetsconstructie

Het construeren van een evenwichtig samengestelde toets met kwalitatief goede opgaven is vaak een hele uitdaging. Het vraagt om inhoudelijke expertise, toets-technische kennis, en meestal enige creativiteit. Gelukkig zijn er verschillende hulpmiddelen en richtlijnen beschikbaar die je daarbij helpen. Hoe deze kunnen worden ingezet, wat het oplevert, en wat je nog meer moet weten, leer je binnen dit thema.

Het constructieproces in vogelvlucht

  • Samenstelling van de toets
  • Constructie van de opgaven
  • Kwaliteitswaarborging vooraf

Animatie toevoegen

Toetsconstructie stap 1

Toetssamenstelling

  • Nadenken over leerdoelen en opgaven

Het is de eerste stap in het constructieproces: wat is de gewenste samenstelling van de toets? Je komt dan bij vragen als: 
  • Welke leerdoelen moeten aan bod komen?
  • Hoeveel opgaven wil je per leerdoel maken?
  • Tellen alle leerdoelen even zwaar mee, of geef je er een verschillend gewicht aan?
  • Hebben de opgaven alleen betrekking op kennis, of wil je ook toepassingen of begrip toetsen?
Het zijn dit soort vragen die bepalend zijn voor de toets die je gaat samenstellen en de opgaven die je daarvoor ontwikkelt. Leer meer
Toetsconstructie stap 2

Opgavenconstructie

Toetsconstructie stap 3

Kwaliteitsborging

Toetsconstructie in 8 stappen

Wil je je als onderwijsprofessional verder inlezen en bekwamen in toetsconstructie? Cito-experts schreven een interessante, verdiepende toetsspecial. 

Download de toetsspecial 'Toetsconstructie in 8 stappen'

Verwante onderwerpen