Sluiten
cito_gv_18_vo_1155_a3a7802

Onderzoek in opdracht

Leesbegrip in beeld

Leesbegrip in beeld

Begrijpend lezen vraagt verschillende vaardigheden van een leerling. Zo moet de leerling woorden kunnen lezen, woorden begrijpen en verbanden tussen zinnen kunnen leggen. Om passend begrijpend leesonderwijs te bieden, wil je naast het leesniveau ook weten hóe de leerlingen lezen. Het praktijkgerichte onderzoek Leesbegrip in Beeld speelt hier op in.
Dynamisch toetsen
Bij deze vorm van toetsing krijgen leerlingen tijdens de toets gerichte feedback en de kans zichzelf te verbeteren. Zo krijg je niet alleen zicht op het niveau van de leerling, maar ook hóe dat vaardigheidsniveau door middel van onderwijs te beïnvloeden is.
Leesbegrip in beeld
Onderzoeksopzet
  • We wilden vaststellen of dynamisch toetsen een bijdrage kan leveren aan het plannen en evalueren van lees-leertrajecten.
  • Daarom ontwikkelden we een prototype waarmee je de leesvaardigheid op woord-, zins- en tekstniveau is samenhang in kaart kan brengen.
  • Bij de verschillende lees- en leerprofielen ontwikkelden we aansluitende lesactiviteiten.
  • Met leerkrachten doorliepen we een professionaliseringstraject om de profielen te duiden en lesactiviteiten op maat aan te bieden.
Veel succces

Het onderzoek leverde een informatiebox op! Hierin lees, zie en hoor je toelichtingen van de verschillende onderdelen van het onderzoek. Je ziet het iets verder staan op deze pagina.

Resultaten

Ondanks dat het leerpotentieel van leerlingen lastig bleek vast te stellen, laat het praktijkgerichte onderzoek positieve resultaten zien:

  • Leesleerprofielen bieden uitkomst in het stimuleren van leesbegrip.
  • Leerkrachten ervaren meerwaarde van rapportages waarin resultaten van diverse opdrachten in samenhang gepresenteerd worden.
  • De directe koppeling met concrete lesactiviteiten geven leerkrachten houvast om alle leerlingen een passend lesaanbod aan te bieden.
  • Dat leerkrachten professionalisering belangrijk vonden bij het bepalen van onderwijsaanbod op basis van leesleerprofielen.


Samenwerking 

Dit onderzoek heeft plaatsgevonden in samenwerking met:
  • Radboud Universiteit (RU)
  • Expertisecentrum Nederlands (EN)
  • Kennisinstituut voor Taalontwikkeling Amsterdam (ITTA)
  • Samenwerkingsstichting Kans & Kleur

Publicaties

Wil je meer lezen over het onderzoek naar dynamisch toetsen? Deze publicatie vind je in onze Kennisbank:

Inzicht in tekstbegrip: een dynamisch perspectief. Auteurs: Keuning, J., Den Ouden, M., & Hilte, M.

 

Informatiebox

Plannen lees-leer-trajecten
Professionalisering leraren
www.cito.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Via de knop ‘instellen’ geef je aan welke cookies je wilt accepteren. Meer informatie over Cookies en privacy