Sluiten
cito_gv_18_vo_1155_a3a7802

Onderzoek in opdracht

Kwaliteit van toetsen

Literatuuronderzoek Kwaliteit van toetsen

In 2014 deden we samen Universiteit Twente literatuuronderzoek naar de kwaliteit van toetsen. We onderzochten de verschillende kwaliteitscriteria van toetsen, voor docenten in alle onderwijssectoren. Het onderzoek werd gefinancierd door de NRO Programmaraad voor Praktijkgericht Onderwijsonderzoek (PPO).  
Docent voortgezet onderwijs helpt leerling tijdens schoolexamen
Kwaliteit van toetsen binnen handbereik

Toetsen kunnen helpen bij het certificeren (leerden leerlingen genoeg om de volgende stap te zetten?) en leren (waarover heeft een leerling meer onderwijs nodig?). Het literatuuronderzoek maakte duidelijk dat toetskwaliteit afhankelijk is van:  

  • het toetsdoel: wil je een beoordeling geven of beheersing van leerstof meten?
  • de objectieve beoordeling van de docent tijdens de afname- en beoordelingsfase.

Download in onze Kennisbank: Artikel uit Pedagogische Studiën

Eerste hulp bij toetsen
De uitkomsten van ons literatuuronderzoek kun je direct toepassen in de dagelijkse onderwijspraktijk. We hebben ze namelijk opgenomen in Eerste Hulp bij Toetsen. Dit handvat ondersteunt je bij het maken, afnemen, beoordelen en evalueren van toetsen. Je kunt de algemene kennis in Eerste Hulp Bij Toetsen eenvoudig vertalen naar opleidingsniveau, leerjaar en schoolvak. Open Eerste Hulp Bij Toetsen.
www.cito.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Via de knop ‘instellen’ geef je aan welke cookies je wilt accepteren. Meer informatie over Cookies en privacy