Sluiten
cito_gv_18_vo_1155_a3a7802

Onderzoek in opdracht

Opbrengstgericht werken in taal- en leesonderwijs

Literatuuronderzoek Opbrengstgericht werken in taal- en leesonderwijs

In het literatuuronderzoek Opbrengstgericht werken in taal- en leesonderwijs is nagegaan hoe leraren hun leerlingen op basis van toetsen gerichter vooruit kunnen helpen. Cito voerde het onderzoek samen uit met het Expertisecentrum Nederlands. Financier was de NRO Programmaraad voor Praktijkgericht Onderwijsonderzoek.
Docent voortgezet onderwijs helpt leerling tijdens schoolexamen
Toetsen van taal- en leesvaardigheid
In het onderzoek zochten we toetsvormen die leraren helpen het leerproces van leerlingen te verbeteren, hun leerpotentieel vast te stellen of hun sterke en zwakke punten in kaart te brengen. We maakten daarbij onderscheid tussen dynamisch toetsen en diagnostisch toetsen. Binnen het taal- en leesonderwijs blijkt nog weinig onderzoek voorhanden over de effectiviteit, betrouwbaarheid en validiteit van dergelijke toetsen. De studies die al wel zijn verricht, geven aan dat leraren hun leerlingen mogelijk gerichter vooruit kunnen helpen door op andere manieren te toetsen. 

Naar onze Kennisbank voor het rapport Gericht werken aan opbrengsten in taal- en leesonderwijs

www.cito.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Via de knop ‘instellen’ geef je aan welke cookies je wilt accepteren. Meer informatie over Cookies en privacy