SluitenSluiten
twee jongens  met gitaar

Projecten

Formatief toetsen: cesuurbepaling en toetslengte

Cito logo plectrumVerder

Onderzoek naar cesuurbepaling en toetslengte van formatieve toetsen

Binnen het thema ‘Onderwijs op maat’ deden we in 2018 onderzoek naar de cesuurbepaling op formatieve toetsen. Met een formatieve toets wil je in korte tijd zinvolle inzichten krijgen om het onderwijs voor een leerling in te vullen. Maar wat en hoe kunnen we eigenlijk meten met dergelijke korte toetsen?

Hoeveel vragen moet je eigenlijk goed hebben? 

Onze vragen in dit onderzoek waren bijvoorbeeld: 
  • Hoe lang moet een formatieve toets zijn om een zinvolle uitspraak over beheersing te doen?
  • Hoeveel vragen moet je goed hebben voordat je een leerdoel beheerst?
  • Welke kenmerken hebben opgaven waarmee je beheersing goed kunt vaststellen? 
In vervolgonderzoek willen we aandacht besteden aan het geven van zinvolle feedback en het herkennen van specifieke misconcepties in het algemeen.

Van onderzoeksresultaat naar meetinstrument

De resultaten van dit onderzoeksproject hebben we meegenomen in de volgende meetinstrumenten: 

Vervolgonderzoek gestart

Op basis van de onderzoeksresultaten uit dit project zijn we een vervolgonderzoek gestart: Zicht op maatwerk.
Meer over Zicht op maatwerk