
Cijfers, cijfers en nog eens cijfers

"[Leerlingen] willen toetsen, zodat ze kunnen scoren."

Hoe denken vo-docenten over het geven van schoolcijfers?
- Hoe ziet de huidige toetspraktijk eruit en wat zijn belangrijke trends?
- Herkennen docenten zich in de geschetste toetscultuur?
- Hoe kunnen we de toetspraktijk verbeteren?
Facts
- Onderzoekers: dr. Wilco Emons, dr. Emmelien van der Scheer en dr. Bas Hemker
- Doelgroep: docenten in het vo, beleidsmakers, onderwijsraden
- Samenwerkingspartner: SLO
- Looptijd: maart 2020 - december 2021
Het waarom van dit onderzoek
- De kritiek op summatieve toetsen groter is dan ooit. Wij vroegen ons af: wordt die opvatting breed gedragen in het veld?
- Er wordt veel gesproken over de hoeveelheid en de rol van toetsen. Wij waren benieuwd: is hier consensus over?
- Voor de kwaliteit van toetsing lijkt minder aandacht. Wij wilden weten: wat betekenen de cijfers die scholen produceren, in hoeverre zijn die cijfers vergelijkbaar?
Maar we hebben toetsweek ...
“Ergens in het proces zijn we zoveel gaan toetsen. Maar waarom?"
Meer lezen over de aanleiding van dit onderzoek?
Open het interview met Wilco Emons en Bas Hemker
(CitoLab-werkprogramma 2021)