SluitenSluiten
studenten buiten

Projecten

Expert-elicitatie

Cito logo plectrumVerder

Onderzoek naar expert-elicitatie

Cito en Universiteit Utrecht deden in 2018 samen onderzoek naar expert-elicitatie. Het onderzoek maakte gebruik van een nieuwe app van de UU, waarin leerkrachten kunnen aangeven hoe ze het niveau van hun leerlingen inschatten. De app werkt op basis van expert-elicitatie, een methode waarin experts (in dit geval leerkrachten) op systematische wijze geraadpleegd worden en hun kennis gekwantificeerd wordt. Cito en de UU onderzochten of expert-elicitatie in het basisonderwijs slim gecombineerd kan worden met het schooladvies uit de eindtoets.

Groepen leerlingen systematisch over- of ondergeadviseerd?

De doelen van ons onderzoek naar expert-elicitatie:
  • Zijn er groepen leerlingen waarvoor het advies van de leerkrachten en het toetsadvies van elkaar afwijken? Oftewel: zijn er groepen leerlingen die systematisch worden onder- of overgeadviseerd?
  • Genereert de slimme combinatie van de inschatting van de leerkracht en het toetsadvies een beter totaaladvies?
  • En op de langere termijn: kan met het leerkrachtadvies de toetslengte van de multistage toets verkort worden?