SluitenSluiten
leerlingen aan het werk

Projecten

Groei in perspectief

Cito logo plectrumVerder

Groei in perspectief

Via hun leerlingvolgsysteem brengen basisscholen de leerresultaten van leerlingen in kaart. Het systeem levert vervolgens groeiscores die laten zien hoe iedere leerling zich ontwikkelt. Toch is de expertise van de leerkracht nodig om deze groeiscore écht in perspectief te zetten. Maar wat is dat perspectief? 

Onderzoeksopzet

In dit project kwalificeren we samen met leerkrachten zogenaamde ‘minimaal relevante verschillen’. Daarmee willen we uitzoeken bij welke minimale groeiscore groei inhoudelijk betekenisvol is en wanneer sprake is van zo’n serieuze vertraging in het leerproces dat ingrijpen nodig is. Ook willen onderzoeken of we groei kunnen uitdrukken in mijlpalen. Dit laatste willen we doen samen met leerkrachten, inhoudsdeskundigen, toetsdeskundigen en aan de hand van empirische gegevens van leerlingen.

De klas van morgen

Dit CitoLab-project past bij ons innovatiethema 'De klas van morgen'