SluitenSluiten
Studenten aan het werk

Projecten

Procesdata als validiteitsargument

Cito logo plectrumVerder

Procesdata als validiteitsargument

Sinds de komst van digitaal toetsen hebben we toegang tot veel meer data dan leerlingantwoorden alleen. Allerlei interacties met een opgave (klikken, navigeren, kijken, highlighten) geven een inkijkje in hoe leerlingen een opgave maken. In dit project onderzoeken we de rol die procesdata kunnen spelen als validiteitsargument in toetsing. We benaderen dit top-down: we bekijken niet welke informatie we kunnen halen uit procesdata die nu al worden opgeslagen, maar zoeken uit welke data eigenlijk gericht verzameld moeten worden. 

Onderzoeksopzet

We brengen in kaart welke processen leerlingen doorlopen bij het maken van een toets, welke denkstappen ze daarbij maken en welke vaardigheden ze inzetten. Daarbij gebruiken we verschillende middelen: hardop-denk protocollen, eye-tracking, videobeelden, interviews.

  • Kunnen we die denkstappen vangen in data?
  • En zijn dat dan inderdaad de vaardigheden die de toets beoogde te meten?

De waarde van data

Dit CitoLab-project past bij ons innovatiethema 'De waarde van data'