
UvA en Cito onderzoeken skillsontwikkeling leerlingen

Gegevens verzamelen over skillsontwikkeling
- Het onderzoek werd uitgevoerd door onderwijswetenschappers van de Universiteit van Amsterdam en toetsdeskundigen van Cito.
- Opdrachtgever was het Ministerie van OCW.
- Het Skills-platform - een door het Ministerie van OCW geïnitieerd overlegorgaan van wetenschappers en beleidsmakers - leverde input.
- Centraal stonden de onderzoeksvragen 'Hoe kan een meting van skills binnen de huidige structuur worden gerealiseerd?' en 'Hoe kan op korte termijn een op skills gerichte gegevensverzameling worden opgezet?'.
- Onderzoekers Remmert Daas, Anne Bert Dijkstra, Erik Roelofs en Cor Sluijter publiceerden hun onderzoeksresultaten in het rapport 'Het meten van skills: Verkenning van mogelijkheden voor een skills module gekoppeld aan het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs'.
“Met dit onderzoek hebben wij - door toepassing van het model van het Evidence Centered Design (ECD) - laten zien dat er in Nederland nog geen deugdelijke instrumenten zijn om skills te meten."

Skills nog niet goed meetbaar gemaakt
- De verkenning richtte zich op vier skills: sociaal-emotionele ontwikkeling, maatschappelijke ontwikkeling (burgerschap), zelfregulatie en digitale vaardigheid.
- Uit de verkenning blijkt dat bestaande instrumenten te weinig inzicht geven in de skills die leerlingen beheersen en hoe zij die ontwikkelen. Skills zijn nog niet goed meetbaar.
- Volgens de onderzoekers bieden diverse instrumenten zinvolle aanknopingspunten, maar verdere investeringen in de ontwikkeling van deze instrumenten zijn nodig.
- Aanbevolen wordt om snel te starten met longitudinaal onderzoek, meerdere meetmethoden met elkaar te combineren en preciezer te bepalen welke kennis nu precies nodig is.