
Toetsen in context
Zo werkt de nieuwe toets begrijpend lezen
- Leerlingen krijgen een toets die er uitziet als een krant, met alles erop en eraan.
- Ze kruipen in de rol van eindredacteur. De leerlingen zien teksten en krijgen vragen vanuit die rol.
- Alle vragen moeten opgelost worden. Dat gebeurt interactief: van elke keuze die de leerlingen maken, zien ze onmiddellijk de gevolgen in de krant.
- Wij verwachten dat het zien van het praktisch nut en de vormgeving de motivatie bevorderen.
Citolab en HKU
In 2019 werkte CitoLab samen met de HKU aan het project ‘Toetsen van de toekomst’. Studenten gingen op zoek naar mogelijkheden om de afstand tussen toetsen en de belevingswereld van leerlingen te verkleinen. Eén student kwam met het idee om de leerling in een betekenisvolle context te plaatsen. Dat idee inspireerde ons om dit prototype te ontwikkelen.“Leerlingen vertelden ons dat ze begrijpend lezen maar stom vinden. ‘Ja, soms heb je wel een grappige tekst, maar dan nóg… wat heb je er nou aan?’ Daar wilden wij wat op verzinnen.”

Status project
We testen nu op twee manieren. In beide gevallen heeft de leerling de rol van eindredacteur.- Bij variant 1 behandelt de leerling de tekst op de traditionele manier.
- Bij variant 2 werkt de leerling in een interactieve app. Daarbij ziet hij hoe de krant verandert als hij bepaalde keuzes maakt.
Doe mee!
Contextrijk toetsen motiveert, althans dat is onze aanname. Klopt dat, is er echt een verschil in beleving? En maakt een leerling de vragen beter als hij het op deze manier doet? We willen dit graag op grotere schaal testen in bovenbouw klassen. Wil je meedoen met jouw klas? Laat het ons weten! Mail naar CitoLabEen voorbeeld
In plaats van te vragen: ‘Wat is de hoofdgedachte van alinea 6’ vragen we: ‘We willen de hoofdgedachte van deze alinea uitlichten. Klik de juiste zin aan’. De leerling ziet vervolgens hoe zijn keuze als een header in de tekst verschijnt.