SluitenSluiten
leerlingen aan het werk

Projecten

Zicht op maatwerk

Cito logo plectrumVerder

Zicht op maatwerk

Meer maatwerk leveren voor leerlingen is een trend in het onderwijs. Logisch, want leerlingen krijgen daarmee onderwijs dat beter past bij hun niveau, interesses en voorkeuren. De uitdaging is wel hoe je met maatwerk de vooruitgang van leerlingen goed in beeld te krijgt. Doordat iedere leerling een eigen pad kan volgen, betekent ook ‘op schema liggen’ voor iedere leerling wat anders. In dit onderzoek verkennen we psychometrische oplossingen om de informatie over beheerste leerdoelen te generaliseren naar een uitspraak over het prestatieniveau op het hele vakgebied.

Wat zijn de vorderingen van je leerling eigenlijk? 

Leerlingen krijgen steeds meer maatwerk geleverd in het aangeboden onderwijs. Dit kan uiteenlopen van gedifferentieerd onderwijs in groepen binnen de klas tot gepersonaliseerd leren. Dat betekent ook dat leerlingen niet allemaal synchroon lopen binnen en tussen scholen met betrekking tot hoe zij in het curriculum vorderen. Tegelijkertijd willen leerkrachten graag de voortgang van hun leerlingen monitoren. In dit onderzoeksproject ontwikkelen een oplossing voor leraren om op basis van de aangeboden leerdoelen een uitspraak te kunnen doen op de vordering van de leerling.

Facts

  • Onderzoekers: dr. Renske Kuijpers, dr. Kimberley Lek, dr. Hendrik Straat
  • Doelgroep: onderwijs algemeen
  • Looptijd: Oktober 2020 - eind 2021

Nieuwe meetinstrumenten als basis

Het onderzoek 'Zicht op maatwerk' is een vervolg op twee grootschalige Cito-projecten:

“We hebben met Toetsen op Maat een hele nieuwe manier van toetsen neergezet. Eén die interessant is voor het onderwijs en echt kan gaan werken.”
Renske Kuijpers
Onderzoeker (OK&I-werkprogramma 2021)