
Validiteit van examens
Promotie-onderzoek
- Game-based assessment in de beroepspraktijk.
- In kaart brengen hoe een game-based assessment kan bijdragen aan authentieker, meer valide en betrouwbaarder examineren.
- In kaart brengen welke afwegingen gemaakt moeten worden bij de ontwikkeling en implementatie ervan.
- Onderzoeken hoe er effectief gebruik gemaakt kan worden worden van de beschikbare datastromen binnen een game-based assessment.
- Uitgevoerd in samenwerking met eX:plain en Universiteit Twente.
“Ik vind het belangrijk dat onderzoeksresultaten een duidelijke toepassing hebben in de praktijk".
Aranka is:
- PhD-student bij Cito, eX:plain en Universiteit Twente
- Wetenschappelijk onderzoeker bij eX:plain
Zodat kandidaten kunnen laten zien wat ze in huis hebben
Na het afronden van haar master in 2019, is Aranka Bijl zich gaan richten op het doen van onderzoek. Daarbij richt ze zich op de vraag hoe data gebruikt kunnen worden om examens, en alle processen rondom de examens, te verbeteren. Op dit moment onderzoekt Aranka in haar promotieonderzoek hoe de validiteit van examens (specifiek praktijkgerichte (certificerings)examens) verbeterd kan worden door serious games te implementeren. Games dus met een ander doel dan puur entertainment.Wat Aranka vooral belangrijk vindt bij het doen van onderzoek, is dat de onderzoekresultaten een duidelijke toepassing hebben in de praktijk, en dat het kandidaten helpt om te laten zien wat ze in huis hebben. Deze elementen maken onderzoek doen relevant en waardevol.