SluitenSluiten
leerlingen aan het werk

Team

Emmelien van der Scheer

Cito logo plectrumVerder

Gedegen en relevant onderzoek voor het onderwijs

Emmelien van der Scheer is een praktijkgerichte onderzoeker. Haar drijfveer is om de onderwijspraktijk verder te helpen, aan de hand van gedegen en relevant onderzoek. Aansluiten bij de behoeften van scholen vindt ze belangrijk. Emmelien werkt sinds 2021 bij Cito, maar voerde daarvoor al verschillende praktijkgerichte onderzoeken uit.

dr. Emmelien van der Scheer | wetenschappelijk onderzoeker

Emmelien van der ScheerContact met Emmelien:
Mail | LinkedIn
“In al mijn onderzoeksprojecten is relevantie voor de praktijk een belangrijk aspect. Ik wil dit ook in toekomstige projecten voortzetten".
Emmelien van der Scheer

Wetenschappelijke publicaties 

  • Van der Scheer, E. A., Bijlsma, H., & Glas, C. A. W. (2019). The validity and reliability of student perceptions in primary education. School Effectiveness and School improvement, 1, 30-50.
  • Van der Scheer, E. A., & Visscher, A. J. (2018). Effects of a data-based decision making intervention for teachers on students’ mathematical achievement. Journal of Teacher Education, 93(3), 307-320.
  • Van der Scheer, E. A., Glas, C. A. W., Visscher, A. J. (2017). Changes in teachers’ instructional skills during an intensive data-based decision making intervention. Teaching and Teacher Education, 65, 171-182.
  • Van der Scheer, E.A. (2016). Data based decision making put to the test (Doctoral dissertation). URL: http://dx.doi.org/10.3990/1.9789036541589.
  • Van der Scheer, E. A., & Visscher, A. J. (2016). Effects of an intensive data-based decision making intervention on teacher efficacy. Teaching and Teacher Education, 60, 34- 43.

Eerder onderzoek

  • Promotietraject: onderzoek naar de effecten van een training opbrengstgericht werken voor groep 6 leerkrachten (Focus IV, aan de Universiteit Twente)
  • Success for All, project van de Universiteit Groningen (Emmelien was projectleider).