Sluiten
leerlingen buiten

Team

Jos Keuning

Samen uitvinden wat wél en niet werkt

Jos Keuning werkt sinds 2009 bij Cito en is momenteel binnen de divisie Onderzoek, Kennis en innovatie (OK&I) hoofd van het team Onderwijskundig Onderzoek. Over de jaren heen is hij bij allerlei onderzoeksprojecten betrokken geweest. Kijken hoe je het onderwijs écht verder kunt helpen, was in al die projecten zijn drijfveer. Vaak hadden de projecten betrekking op de vraag hoe je de mogelijkheden en talenten van speciale doelgroepen in beeld kunt brengen. Daarnaast was onderzoek op stelselniveau ook vaak het doel, bijvoorbeeld op het gebied van Mondelinge Taalvaardigheid of Digitale Geletterdheid. Momenteel leidt hij een multidisciplinair team dat samen met scholen en universiteiten onderzoek doet op het gebied van onderwijskundig meten. Samen uitvinden wat wél en niet werkt, dat is zijn doel.
Jos Keuning
dr. Jos Keuning - teamhoofd Onderwijskundig Onderzoek

Recente projecten: 

"Voor mij gaat het meerjarenbeleidsplan over het goede doen, over impact hebben, over legitimatie van dat wat je doet."
Jos Keuning
in het OK&I-Werkprogramma 2021

Recente wetenschappelijke publicaties

  • Gruhn, S., Segers, E., Keuning, J. & Verhoeven, L. (2020). Profiling children's reading comprehension: A dynamic approach. Learning and Individual Differences (online preprint).
  • Monster, I., Tellings, A. Burk, W.J., Keuning, J., Segers, E. & Verhoeven, L. (2020). Assessing children’s incremental word knowledge in the upper primary grades. Language Testing (online preprint).
  • Crompvoets, E.A.V., Keuning, J. & Emons, W. (2020). Bias and Precision of Continuous Norms Obtained Using Quantile Regression, Assessment (online preprint).
  • Den Ouden, M., Keuning, J. & Eggen, T.J.H.M. Eggen. (2019). Fine-Grained Assessment of Children’s Text Comprehension Skills. Frontiers in Psychology, 10, 1313.
  • Keuning, J., Schouwstra, S., Scheltinga, F. & Van der Lubbe, M. (2019). Game-based Spoken Interaction Assessment in Special Need Children. In: B.P. Veldkamp and C. Sluijter (Eds.), Theoretical and Practical Advances in Computer-based Educational Measurement. Methodology of Educational Measurement and Assessment. Springer, Cham, Assessment, https://doi.org/10.1007/978-3-030-18480-3_19.
  • Verhoeven, L. & Keuning, J. (2017). The Nature of Developmental Dyslexia in a Transparent Orthography. Scientific Studies of Reading, 22, 7-23.
  • Keuning, J., Straat, H. & Feskens, F. (2017). The Data-Driven Direct Consensus (3DC) Procedure: A New Approach to Standard Setting.In: Blömeke S., Gustafsson JE. (eds) Standard Setting in Education. Methodology of Educational Measurement and Assessment. Springer, Cham

Recente publicaties in vaktijdschriften