SluitenSluiten
aan het chillen

Team

Kimberley Lek

Cito logo plectrumVerder

Streven naar meer kansengelijkheid voor leerlingen

Kimberley werkt sinds 2019 voor Cito, bij de afdeling Onderzoek, Kennisdeling en Innovatie (OK&I). Daarvoor rondde ze haar promotie af aan de universiteit Utrecht. Hier deed ze onderzoek naar de overgang van primair naar voortgezet onderwijs en de rol van de eindtoets en het basisschooladvies hierin. Zo beantwoordde ze de vraag of de leerkracht of de eindtoets nu voor een eerlijkere plaatsing in het voortgezet onderwijs zorgt. En bekeek ze welke invloed - bijvoorbeeld - de sociaaleconomische achtergrond van een leerling op het basisschooladvies heeft. Dit alles om zoveel mogelijk kansengelijkheid voor leerlingen na te streven. Het thema kansengelijkheid speelt sowieso een grote rol in Kimberleys onderzoek. Net zoals haar streven naar praktijkgericht en praktisch inzetbaar onderzoek. Kimberley vindt het belangrijk en een uitdaging om onderzoeksresultaten zo toegankelijk en aantrekkelijk mogelijk te delen.

dr. Kimberley Lek | wetenschappelijk onderzoeker

Portret Kimberley LekContact met Kimberley:
Mail | LinkedIn
"Het leuke aan onderzoek bij OK&I is dat we het nadrukkelijk doen mét en voor het onderwijsveld. Het is dan ook een belangrijke uitdaging wetenschappelijke onderzoeksresultaten zo toegankelijk mogelijk te maken."
Kimberley Lek

Onderzoeken naar gevolgen coronacrisis voor basisschoolleerlingen

Kimberley is als hoofdonderzoeker betrokken bij de Cito-onderzoeken naar de gevolgen van de coronacrisis in het basisonderwijs. Inmiddels verschenen er twee rapporten: één in november 2020 (met de gevolgen van de eerste lockdown), één in mei 2021 (met de gevolgen van de tweede lockdown). In beide gevallen werd op basis van LVS-toetsresultaten bekeken hoe leerlingen ervoor stonden en of wel of geen sprake was van leerachterstanden.  

Resultaten en meer info over:

Ons corona-onderzoek haalde het NOS Journaal

Afbeelding NOS Journaal Kimberley LekOnderzoeker Kimberley Lek in het NOS Journaal van dinsdagmiddag 1 juni 2021 (kijken vanaf 0.03.58)

De kwaliteit van docentadviezen: "Teacher knows best"

In 2019 promoveerde Kimberley Lek op haar onderzoek 'Teacher knows best'. Daarin onderzocht ze de schooladviezen voor basisschoolleerlingen in groep 8 en vergeleek ze de waarde van de centrale eindtoets met de waarde van het leerkrachtadvies. Kimberleys onderzoek koppelde het opleidingsniveau uit beide adviezen aan het schooltype waar een leerling uiteindelijk terechtkwam en succesvol bleef. De resultaten waren genuanceerd, en gaven credits aan beide typen advies. Zo bleek de eindtoets een betere voorspeller voor succes op havo/vwo, terwijl de docent een beter advies gaf voor vmbo-leerlingen. Naar de pagina over het onderzoek

Publicaties rondom promotie