
Streven naar meer kansengelijkheid voor leerlingen
Onderzoeksprojecten
"Het leuke aan onderzoek bij CitoLab is dat we het nadrukkelijk doen mét en voor het onderwijsveld. Het is dan ook een belangrijke uitdaging wetenschappelijke onderzoeksresultaten zo toegankelijk mogelijk te maken."

Onderzoeken naar gevolgen coronacrisis voor basisschoolleerlingen
Kimberley is als hoofdonderzoeker betrokken bij de CitoLab-onderzoeken naar de gevolgen van de coronacrisis in het basisonderwijs. Inmiddels verschenen er twee rapporten: één in november 2020 (met de gevolgen van de eerste lockdown), één in mei 2021 (met de gevolgen van de tweede lockdown). In beide gevallen werd op basis van LVS-toetsresultaten bekeken hoe leerlingen ervoor stonden en of wel of geen sprake was van leerachterstanden.Resultaten en meer info over:
- het tweede corona-onderzoek (mei 2021): "Leervertragingen deels ingelopen, maar juich niet te vroeg"
- het eerste corona-onderzoek (november 2020): "Effecten afstandsonderwijs PO"
Ons corona-onderzoek haalde het NOS Journaal

De kwaliteit van docentadviezen: "Teacher knows best"
In 2019 promoveerde Kimberley Lek op haar onderzoek 'Teacher knows best'. Daarin onderzocht ze de schooladviezen voor basisschoolleerlingen in groep 8 en vergeleek ze de waarde van de centrale eindtoets met de waarde van het leerkrachtadvies. Kimberleys onderzoek koppelde het opleidingsniveau uit beide adviezen aan het schooltype waar een leerling uiteindelijk terechtkwam en succesvol bleef. De resultaten waren genuanceerd, en gaven credits aan beide typen advies. Zo bleek de eindtoets een betere voorspeller voor succes op havo/vwo, terwijl de docent een beter advies gaf voor vmbo-leerlingen. Naar de pagina over het onderzoek.Publicaties rondom promotie
- Lek, K (2021). Het schooladvies: hoe doe jij dat?. JSW 10 2021.
- Veldhuizen, J (2021). Het docentadvies als grote black box. Werkprogramma 2021, Cito, Arnhem.
- Lek, K (2020). Wie weet het beter, de docent of de centrale eindtoets?. De Psycholoog.
- Lek, K (2020). Teacher knows best? On the (dis)advantages of teacher judgments and test results, and how to optimally combine them. Ispkamp Drukkers, Enschede.