
Grip krijgen op 'moeilijke dingen'
Onderzoeksproject
- Werkplaats MBO: democratisering van kritisch denken
Een onderzoek naar formatieve toetsing van kritisch denken en burgerschap. - Op maat naar 2F
Onderzoek naar een formatieve assessmenttool voor leesvaardigheid in het beroepsonderwijs.
“Mijn belangrijkste drijfveer? Dat leerlingen de complexe wereld om hen heen leren betwijfelen."
Expertisegebieden
Michiels expertisegebieden liggen op het gebied van formatieve evaluatie, toetsing en didactiek bij maatschappijwetenschappen, docentprofessionalisering en grip krijgen op complexe vaardigheden. Leerlingen de complexe wereld om hen heen leren betwijfelen, is zijn belangrijkste drijfveer. Hiervoor zoekt hij met leerlingen, docenten en andere experts naar toegankelijke en praktische manieren om grip te krijgen op ‘moeilijke dingen’, zoals kritisch denken en burgerschapsvorming. Zijn kracht daarbij is dat hij vanuit verschillende rollen veel ervaring heeft met onderwijskundig meten: zelf voor de klas, het opleiden van docenten, het ontwikkelen van toetsen en examens, onderzoek doen, nascholing verzorgen en curriculumvernieuwing. Hij heeft in veel onderwijssectoren ervaring: zo maakt hij met docenten van entree-opleidingen in het beroepsonderwijs authentieke toetstaken en testte hij examenvragen onder eindexamenkandidaten maatschappijwetenschappen op het vwo.Wetenschappelijke publicaties
- Waltman,M. & McKenney, S. (2021). Burgerschap in het mbo ontwikkel je samen. Didactief, juni 2021
- Waltman, M. (2019). Toetsing bij maatschappijleer, in: Boorn, R. van den (Eds.), Handboek vakdidactiek maatschappijleer (pp. 243-268)
- Hemker, A. & M.Waltman (2018). Beoordelen van conceptgebruik in een nieuwe context. Cognitieve processen bij eindexamenkandidaten maatschappijwetenschappen. Examens. Tijdschrift voor de toetspraktijk. 2018 (1), 7-13
- Hemker, A. & M.Waltman (2017). "Socialisatie is niet hetzelfde als opvoeding”. Beheersingsniveaus in conceptgebruik. Maatschappij & Politiek, 48(4), 20-21