Sluiten
aan het chillen

Team

Wilco Emons

Zoeken naar praktische oplossingen

Wilco Emons werkt sinds 2019 bij Cito. Daarvoor is hij geruime tijd werkzaam geweest als universitair docent aan Tilburg University. Hij heeft talrijke studenten in de sociale wetenschappen de beginselen van onderzoeksmethoden en psychometrie bijgebracht en daarnaast met zijn onderzoek bijgedragen aan psychologisch meten. Met de overstap naar het Cito richt Wilco zich volledig op het toegepast onderzoek op het gebied van onderwijskundig meten in brede zin. 
dr. Wilco Emons | wetenschappelijk onderzoeker
Portret Wilco EmonsContact met Wilco:
Mail | LinkedIn
“Ergens in het proces zijn we zoveel gaan toetsen. Maar waarom?"
Wilco Emons
in het OK&I-Werkprogramma 2021

Met welke (psychometrische) middelen kunnen we praktische meetkundige vraagstukken oplossen?

Centraal in Wilco’s onderzoek staat het leggen van de verbinding tussen fundamenteel onderzoek in de psychometrie en het meten in de praktijk, met een bijzondere aandacht voor het meten van individuele veranderingen over tijd. In zijn onderzoek staat steeds de vraag centraal: Met welke (psychometrische) middelen kunnen we op een solide en begrijpelijke manier praktische meetkundige vraagstukken oplossen?
Het zoeken naar praktische oplossingen waarbij er sprake is van een adequate balans tussen statistische grondigheid en verfijndheid enerzijds en praktische bruikbaarheid en transparantie anderzijds, is wat Wilco drijft. Wilco’s expertise omvat onder andere onderwijskundig meten, onderzoeksmethodologie, klassieke test theorie, item response theorie, multivariate analyses, data science, en volgtijdelijk (longitudinaal) meten.
Naast zijn wetenschappelijke werk is Wilco lange tijd lid geweest van de Commissie Testaangelegenheden Nederland (COTAN) van het Nederlands Instituut voor Psychologen, en heeft hij deel uitgemaakt van diverse wetenschappelijke commissies

Wetenschappelijke publicaties

  • Crompvoets, E., Keuning, J. & Emons, W. H. M. (2020). Bias and precision . Assessment (online first).
  • Emons, W. H. M. (2008). Nonparametric Person-Fit Analysis of Polytomous Item Scores. Applied Psychological Measurement, 32, 224-247.
  • Emons, W. H. M., Sijtsma, K., & Meijer, R. R. (2007). On the consistency of individual classification using short scales. Psychological Methods, 12, 105–120.
  • Gu, Z., Emons, W. H. M., & Sijtsma, K. (2018). Review of issues about classical change scores: A multilevel modeling perspective on some enduring beliefs. Psychometrika, 83, 674-695.
  • Gu, Z., Emons, W. H. M., & Sijtsma, K. (2020). Precision and sample size requirements for regression-based norming methods for change scores. Assessment (online first).
  • Kruyen, P. M., Emons, W. H. M., & Sijtsma, K. (2013). On the shortcomings of shortened tests: A literature review. International Journal of Testing, 13, 223-248.
  • Sijtsma, K. & Emons, W. H. M. (2007) Korte tests: Kostbare tijdwinst en onbetrouwbare beslissingen. De Psycholoog, 42, 406-411.
  • Sijtsma, K. & Emons, W. H. M. (2011). Advice on total-score reliability issues in psychosomatic measurement. Journal of Psychosomatic Research, 70, 565-572.