SluitenSluiten
leerlingen buiten

Projecten

GameBron

Cito logo plectrumVerder

GameBron en KruisPunt: voor het meten van probleemoplossend vermogen

Kun je games gebruiken om vaardigheden te meten in een 'real-life' context? Aranka Bijl onderzoekt het in het kader van haar promotieonderzoek bij Cito, eX:plain en Universiteit Twente. Ze ontwikkelde GameBron: een generieke blauwdruk voor games om het probleemoplossend vermogen van examenkandidaten te meten. En inmiddels toetst ze daar KruisPunt op: de zelfontwikkelde game die - speciaal voor de mbo-opleiding Handhaver Toezicht en Veiligheid - toetst of studenten surveillanceplannen kunnen maken.

Dit is KruisPunt

  • Een eerste game die draait op GameBron.
  • Speciaal voor de mbo-opleiding Handhaver Toezicht en Veiligheid.
  • Game waar kandidaten een surveillanceplan moeten maken op basis van verschillende bronnen.
  • Ontwikkeld in het kader van een vierjarig promotieonderzoek naar de implementatie van games in summatieve contexten.

Zo werkt KruisPunt

  • De mbo-student krijgt een desktop-omgeving te zien met verschillende bronnen vol informatie, zoals:
    - Meldingen en klachten van bewoners.
    - Informatie van verschillende stakeholders in een wijk (zoals de politie).
  • Aan de student de taak om alle informatie te evalueren, analyseren en combineren.
  • Datastromen die binnen het spel worden gegenereerd, worden gebruikt (in de toekomst wellicht geautomatiseerd) om tot een valide en betrouwbaar meting van het probleemoplossend vermogen te komen.

De ontwikkeling van KruisPunt

"Maar is het dan alleen te gebruiken voor het maken van surveillanceplannen? Nee, want KruisPunt is ontwikkeld vanuit een generieke blauwdruk die ook voor andere contexten gebruikt kan worden, zoals artsen of managementassistenten."
teal
Aranka Bijl
Promovendus en ontwikkelaar GameBron en KruisPunt

Dit is GameBron

  • Blauwdruk voor games om probleemoplossend vermogen van examenkandidaten te meten.
  • Geschikt voor spellen die kandidaten heel praktisch een informatieprobleem laten oplossen.
  • Gemakkelijk aan te passen naar verschillende vakgebieden / opleidingen. 
  • Ontwikkeld in het kader van promotieonderzoek naar implementatie van games in summatieve contexten.

Zo werken games op GameBron

  • Studenten lossen in een gecontroleerde, praktische omgeving een specifiek (informatie)probleem op. 
  • Ze krijgen daarvoor verschillende stukken informatie aangeboden uit meerdere bronnen. 
  • Ze lossen het probleem op door alle informatie te organiseren, evalueren en combineren. 
  • Een voorbeeld van een game die al draait op GameBron is KruisPunt. Een game voor examenkandidaten van de opleiding 'Handhaver Toezicht en Veiligheid'.