Sluiten
Citolab

Projecten

Klasse

Klasse

Hoe krijg je inzicht in de samenwerkingsvaardigheden van leerlingen? Met Klasse, een escaperoom-achtig spel dat leerlingen uitdaagt in 30 minuten een codewoord op te lossen. Dat gebeurt aan de hand van een aansprekend thema waar een serieuzer thema onder ligt. Bijvoorbeeld ‘Gehackt’ gekoppeld aan de AVG. Terwijl de leerlingen bezig zijn, observeert de docent hoe ze samenwerken. Aansluitend reflecteren leerlingen op het proces en hun eigen gedrag.
Klasse gehackt
Spelformule

Klasse heeft kenmerken van een escaperoom. Leerlingen gaan aan de slag met een actueel thema. Ze voeren de opdrachten uit onder tijdsdruk en krijgen niet altijd een instructie. Samen moeten ze de opdracht duiden, een aanpak kiezen en die uitvoeren. Daardoor testen we de vaardigheid 'samenwerken' vanaf het eerste moment.

  • Leerlingen werken in groepjes en maken puzzelopdrachten.
  • Elke opdracht levert een letter op.
  • Alle letters van alle groepjes samen vormen een woord.
  • Lukt het jouw klas om binnen 30 minuten het juiste woord te vinden?

 

Actueel of maatschappelijk thema

Klasse werkt altijd met een actueel of maatschappelijk thema dat we in een hipper jasje gieten. Zo hebben we het spannende thema ‘Gehackt’ gekoppeld aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Een hacker versleutelt de accounts van je leerlingen voorgoed, tenzij ze binnen 30 minuten het juiste woord invoeren. Via allerlei opdrachten moeten de leerlingen wachtwoorden kraken, persoonsgegevens herkennen en de juiste profielfoto herleiden naar e-mailadressen.
“Het streven van Cito is niet om elke toets speelser te maken. Het spelelement moet iets toevoegen en passen bij het doel.”
Romy Noordhof
Hoofd team Prototypes OK&I

Waar staan we nu?

We hebben het eerste thema ‘Gehackt’ getest op een aantal scholen. De reacties waren bijzonder positief.

Daarna hebben we ‘Met alle respect’ ontwikkeld. Dit nieuwe thema zoomt in op diversiteit in de samenleving. We hebben drie gebruikerstesten gedaan (vanwege corona op afstand, via Teams) en gebruiken de feedback om het thema af te ronden.

In de toekomst willen we scholen uitnodigen hun eigen thema’s te bedenken en op te sturen. Wij checken de thema's en zetten ze op de website, met vermelding van de naam van de school.
Op afstand testen in de klas: de laptop is watching you


“Met Klasse lokken we bij leerlingen echt natuurlijk gedrag uit. Het is zo leuk om te zien hoe fanatiek ze soms worden.” 

Meer lezen? Open het interview met Marica Balk (OK&I werkprogramma 2021)

Klasse spelen met je leerlingen?

Download materialen

Om aan de slag te kunnen, heb je deze materialen nodig. Je kunt ze hier downloaden:

"We hebben een handleiding gemaakt van twee A4'tjes met speluitleg. Daarop staan tips en observatiepunten. Het zijn suggesties, meer niet en dat hoeft ook niet. Die docenten staan al jaren voor de klas. Ze weten echt wel wat ze doen."
Marica Balk
Innovatie-ondersteuner, team Prototypes OK&I

Combineer Klasse met Reflex!

Klasse nodigt leerlingen uit (samenwerkings)gedrag te vertonen en daarop te reflecteren. Speciaal daarvoor hebben we inmiddels de reflectietool Reflex ontwikkeld!
Reflex is een app die data over activiteiten en leerlingen verzamelt en deze samenvat op een handig dashboard. Als docent kun je zo de groei van je leerlingen bijhouden. Hoewel Reflex is ontstaan vanuit onze ervaringen met Klasse, is de app breed inzetbaar. Behalve bij Klasse kun je Reflex dus bijvoorbeeld ook gebruiken als leerlingen in groepjes werken aan hun profielwerkstuk of aan een opdracht voor O&O. 

Meer lezen over Reflex...
Klasse