SluitenSluiten
Studenten aan het werk

Projecten

Minder tekst is beter testen?

Cito logo plectrumVerder

Minder tekst is beter testen?

De meeste toetsen gebruiken geschreven taal om een opgave aan leerlingen voor te leggen. Daardoor zijn lees- en schrijfvaardigheid mogelijke struikelblokken om de vraag goed te kunnen maken. Ook wanneer getoetste kennis of vaardigheden wel aanwezig zijn, kunnen lees- en schrijfvaardigheid toetsscores negatief beïnvloeden. Logisch dus, dat de taligheid van opgaven al langer een onderwerp van aandacht is. En met de trend van praktijkgerichter toetsen is het probleem ook in de toekomst van maatschappelijk belang. Want hoe belangrijk is het eigenlijk dat een monteur die veilig kan werken, dat ook kan laten zien in een schriftelijke toetssetting? Kortom: hoe zorgen we dat leerlingen met een toets hun kennis en vaardigheid onbelemmerd kunnen aantonen, ook als (de Nederlandse) taal niet hun sterke kant is?

Projectopzet

In dit project onderzoeken we hoe we talige toetsen kunnen aanpassen, zodat ze een minder groot beroep doen op leesvaardigheid. Want misschien geeft een toets met minder tekst een zuiverder beeld van de vaardigheid waar het eigenlijk om draait.

Vaardigheden voor een nieuwe wereld

Dit CitoLab-project past bij ons innovatiethema 'Vaardigheden voor een nieuwe wereld'