Direct naar inhoud
CitoLab - illustratie programma's

Rijmkonijn

Digitaal bordspel voor beginnende geletterdheid

Jonge kinderen vinden het soms best lastig of spannend om vragen te maken in een toetsboekje. Daarom zochten we bij CitoLab naar een nieuwe, speelse manier om vaardigheden van kleuters in kaart te brengen. Rijmkonijn is een prototype dat daaruit voortkomt. Bij Rijmkonijn spelen leerlingen in kleine groepjes een spel op de tablet. Ondertussen beantwoorden ze toetsvragen op hun eigen niveau. "Verzamel samen wortels en ga allemaal snel naar het mama-konijn!"

Bekijk ook innovatiethema De waarde van data

Dit is Rijmkonijn ... 

  • Spelen en meten ineen.
  • Elke leerling krijgt vragen op zijn eigen niveau.
  • Zicht op hoe goed je leerlingen kunnen rijmen.
  • Te spelen in groepjes van twee of drie leerlingen.
  • Nu gevuld met rijmvragen, maar in de toekomst ook te vullen met een ander soort vragen.

Zo werkt Rijmkonijn

In groepjes van twee of drie spelen leerlingen samen het spel op een tablet. De leerling die aan de beurt is, tikt met de vinger op de dobbelsteen. Het konijn van de leerling loopt automatisch het aantal gegooide ogen. Het konijn komt op een vakje en de leerling hoort een vraag. De leerling geeft antwoord door op één van de drie getoonde plaatjes te klikken. Bij een goed antwoord komt er een wortel in de mand van het mama-konijn. De eerste drie rondes zoekt het spel naar het niveau van de leerlingen. Elke leerling krijgt een makkelijke, een moeilijke en een gemiddelde vraag. Na deze drie rondes stemt het spel de vragen af op het niveau van de leerlingen. Zo kan elke leerling wortels verdienen. Wanneer het eerste konijn bij het mama-konijn is, rennen de andere konijnen erachteraan en is het spel klaar.

Waar we staan ...

Rijmkonijn is uitgewerkt als een eerste opzet. We zijn benieuwd of de combinatie van toetsvragen met een spel werkt. Blijven de leerlingen er met hun aandacht bij? Vinden ze het leuk om het spel te spelen? Zo ja, dan kunnen we in de toekomst meerdere soorten vaardigheden in spelvorm meten.

Wil je op de hoogte blijven van de Rijmkonijn-ontwikkelingen? Mail dan naar citolab@cito.nl.
Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail klantenservice@cito.nl

Zoeken