Direct naar inhoud
CitoLab - illustratie programma's

Spaceword

Toets in de vorm van een game

Wat gebeurt er als je een toets verpakt in de vorm van een game? Als leerlingen door klikken, slepen of swipen het antwoord kiezen? En als je ze tussentijds beloont bij een goed antwoord? Worden kinderen dan niet te veel afgeleid? Zijn de scores lager of juist hoger, of blijven ze gelijk? Om dit te onderzoeken en te testen, ontwikkelden we Spaceword. Wat blijkt: de toetsresultaten veranderen niet, maar de motivatie van leerlingen gaat wel omhoog.

Toets met spelelementen en gameskills

Bij Spaceword maken leerlingen een toets over Engelse woordenschat. Er zijn vier varianten, waarbij het spelelement en de gameskills die je ervoor nodig hebt, stapsgewijs worden opgebouwd.

Zo werkt Spaceword

  • Klik op het juiste antwoord (standaardtoets).
  • Klik op het juiste antwoord (met ruimte-achtergrond).
  • Swipe de astronaut naar het juiste antwoord.
  • Vuur een astronaut af naar het juiste antwoord.

Zo beloont Spaceword

  • Bij de standaardtoets ziet de leerling aan het eind hoeveel antwoorden goed zijn.
  • Bij de gamevarianten verdient de leerling een ster na elk goed antwoord en een grote ster na vijf goede antwoorden op rij.
Als juf zie ik dat kinderen toetsen vaak heel spannend vinden of juist heel saai, terwijl ze een game of spelletje meestal wel heel leuk vinden. Het leek me interessant om te kijken of ik die twee kan combineren door een game te gebruiken als toets. Dat heb ik gedaan met CitoLab, vanuit mijn master Onderwijskunde.

Maaike Grobben, masterstudent bij CitoLab

Leerlingen meer gemotiveerd

We hebben met Spaceword aangetoond dat het effect van gamification op de toetsresultaten neutraal is. Tegelijkertijd hebben we gezien dat de motivatie van leerlingen omhoog gaat wanneer we game-elementen toevoegen. Dat is belangrijke informatie die we meenemen in volgende stappen.

Gamification als promotieonderzoek

Leuk om te weten. De ervaringen met Spaceword hebben een medewerker van ons CitoLab-team geïnspireerd. Zij heeft gamification gekozen als thema voor haar promotieonderzoek. Lees over het promotieonderzoek van Aranka Bijl

CitoLab - Spaceword
CitoLab - Spaceword
CitoLab - Spaceword

Gamification in assessment

Masterstudent Maaike Grobben schreef haar thesis 'Gamification in assessment' bij CitoLab. Ze onderzocht 'The effect of gamification on the response behaviour of studenst in an English vocabulary multiple-choice assessment'.

Download de thesis
Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail klantenservice@cito.nl

Zoeken