Sluiten
bushalte

Prototypes

Samenwerken

Samenwerken

Alleen door samen te werken, creëren we oplossingen die echt impact maken. Bij CitoLab zijn we ons daar sterk van bewust. Intern benutten we de kennis, creativiteit en betrokkenheid van meerdere teams en disciplines. En in de buitenwereld trekken we op met experimentscholen, partners, klanten en stakeholders. We denken gezamenlijk na over onderwijsvraagstukken, doen onderzoek en ontwikkelen prototypen die het onderwijs verder brengen.
Testers gezocht 
Wil jij onze nieuwste prototypes mee testen? We zoeken op dit moment leerlingen en leraren die aan de slag willen met:

Geïnteresseerd? Mail ons

Experimentscholen

systeemeisen
Doe mee en word experimentschool 
Nieuwe ideeën bedenken we niet alleen. En nieuwe prototypes al helemaal niet. Vanaf het eerste ontwerp tot een voorlopige versie: input vanuit de praktijk is onmisbaar! En dus werken we samen met experimentscholen om mee te denken, mee te bouwen en mee te testen. Alleen zo kunnen we echt vernieuwen en maken waar scholen behoefte aan hebben.

We werken al met een vaste club van zeer enthousiaste scholen. Mogen we de werking van onze prototypes ook op jouw school testen? Meld je dan nu aan.

Aanmelding nieuwe experimentschool
"Om iets te maken dat werkt, moet je vanaf het begin samen met scholen optrekken. Als je samen werkt, experimenteert en leert, ontstaat er uiteindelijk een ideale mix van theorie en praktijk."
Saskia Wools
Directeur OK&I
Prototypes. Geen producten
Bij CitoLab maken we prototypes, geen (eind)producten. We werken vanuit wetenschappelijk onderzoek. Je test als experimentschool dus innovaties. Dingen die nog niet op de markt zijn, maar dat misschien wel gaan komen. Hoe leuk is het om daar als school vanaf het begin aan mee te werken?
Experimentschool … de keuzes 

Innoveren is teamwork. En dus doen we alles in goed overleg. Je bepaalt zelf: 

  • óf en wanneer je een prototype wilt testen.
  • hoe vaak we langs mogen komen.
  • hoeveel tijd je steekt in een schoolbezoek. 
  • met hoeveel collega's en leerlingen je mee test.  
  • of je onze digitale nieuwsbrief wilt ontvangen.
“Om zinvolle producten te ontwikkelen en die steeds beter te maken, moet je wetenschappelijke kennis en praktijkervaring met elkaar verbinden. Als je mensen uit verschillende disciplines bij elkaar brengt, ontstaan er vaak waardevolle gesprekken. Het levert voor Cito nuttige informatie op, maar als school reflecteer ook weer op je eigen handelen en ontvang je feedback.”
Zita Albon
IB'er basisschool De Kleine Dichter in Utrecht, een van de experimentscholen

Partners en klanten

We werken graag samen met educatieve uitgeverijen en andere toetsaanbieders

Een samenwerking kan op verschillende manieren ontstaan. Misschien wil je zelf een prototype ontwikkelen en kun je onze innovatiekracht daarbij goed gebruiken. We ontwikkelen dan samen en leggen afspraken (over onder meer taken, kosten en intellectueel eigendom) helder vast in een samenwerkingsovereenkomst. Het kan ook zijn dat je geïnteresseerd bent in een prototype waaraan we werken, of dat we al hebben afgerond. In dat geval regelen we een overdracht op basis van een licentievergoeding.
Samenwerking Prototype Equality

“Het verbaasde me dat er in korte tijd al een bèta-versie uitrolde. Dan maak je een vliegende start." 
Meer lezen? Open het interview met Lonneke Schellekens en Harold Bok (samenwerkingspartner Universiteit Utrecht)

Samenwerking Peiling Digitale Geletterdheid

“Hoe kun je onderwijs verbeteren als je niet in beeld kunt brengen wat je aan het doen bent?" 
Meer lezen? Open het interview met Maaike Heitink (samenwerkingspartner Universiteit Twente)

Stakeholders

Plannen en resultaten, meedenken en instappen 

De belangrijkste stakeholders van onze divisie Onderzoek, Kennis en Innovatie (OK&I) zijn de PO-Raad en VO-Raad, Kennisnet, SLO, de GEU en de onderwijsinspectie.
Met hen blikken we jaarlijks terug en vooruit. We delen de resultaten over de voortgang van projecten en presenteren nieuwe plannen. Stakeholders denken dan met ons mee en stappen soms in. Omgekeerd gebeurt dit ook en kijken we of we onze expertise kunnen inzetten rondom een vraagstuk, een project, of een onderzoek. Zo hebben we recent op verzoek van de onderwijsinspectie onderzoek gedaan naar leerlingenachterstanden in coronatijd.