Sluiten
Citolab

Prototypes vo

Reflex

Reflex

CitoLab werkt aan Reflex. Een prototype voor het vo, waarin twee trends én uitdagingen uit het onderwijs van nu samenkomen: formatief evalueren en niet-cognitieve vaardigheden volgen. Reflex is sterk gericht op zelfinzicht van de leerling. We zoeken scholen die willen deelnemen en partijen die met ons willen samenwerken. 

Reflex startscherm
Groei in beeld
Met het prototype Reflex zoeken we antwoorden op vragen als:

  • Hoe breng je groei in beeld bij vaardigheden waar meer is beter niet altijd lijkt te gelden? 
  • Op welk detailniveau is het noodzakelijk om groei te tonen?
  • En hoe visualiseer je dat intuïtief?
"Als een leerling meer rekensommen goed maakt, durven we te concluderen dat hij beter wordt in rekenen. Maar hoe werkt dat bij brede vaardigheden, zoals samenwerken? Het is één van de vragen waar we met Reflex antwoord op zoeken."
Romy Noordhof
Hoofd team Prototypes

Een leven lang leren

Reflex is sterk gericht op zelfinzicht van de leerling. In de tool doorlopen de leerlingen een formatieve loop van feed up, feed back en feed forward. Ze kiezen zelf welk gedrag tijdens een bepaalde activiteit gaan oefenen en ze beoordelen zichzelf achteraf. Ook geven ze zichzelf een tip voor de volgende keer dat ze gaan oefenen.

Samenwerken

In deze versie van Reflex staat de vaardigheid samenwerken centraal. We kiezen ervoor om het prototype eerst rondom één brede vaardigheid te ontwikkelen. Blijkt deze flow en rapportage goed te werken? Dan biedt dit mogelijkheden voor andere brede vaardigheden.

Hoe werkt Reflex?

Voorafgaand aan een samenwerkingsactiviteit kiezen leerlingen een aantal gedragingen uit om aan te werken. Na het uitvoeren van de samenwerkingsactiviteit, wordt hen gevraagd om zichzelf te beoordelen op een schaal van startend tot expert.

Reflex vaardigheden
Reflex formatief evalueren

Leerlingprofiel met groei door de tijd

Reflex geeft inzicht per activiteit en per leerling. De leerling kan van zichzelf en de leraar kan van de hele klas én leerlingen individueel een profiel inzien. Hoe vaker een leerling Reflex gebruikt, hoe gevulder het profiel zal worden. Ook zullen de ingebouwde visuele aanwijzingen dan meer opvallen. Zo kun je aan een geel vak zien waar de leerling zichzelf hoger heeft beoordeeld dan de vorige keer. En kun je onderin op een as door de tijd heen zien hoe een leerling een bepaalde gedraging steeds heeft beoordeeld. Hierdoor is het de groei door de tijd heen te observeren.

Reflex leerlingprofiel

Status

Dit prototype is in ontwikkeling. In het najaar van 2020 zoeken we enkele VO-scholen om mee te doen aan gebruikerstesten met de nieuwste versie. Hierin laten we leerlingen en leraren door de schermen klikken en hardop denken. Op die manier kunnen we opsporen wat duidelijker kan. Daarna wil we graag een pilot doen. In een pilot werken een aantal leraren een korte periode min of meer zelfstandig met reflex. Na de pilot evalueren we samen: wat werkt en wat niet?