De balans voor brugklassers in coronatijd
In november 2020 deden we bij Stichting Cito ons eerste onderzoek naar de impact van de scholensluitingen. We keken toen naar de consequenties voor leerlingen in groep 4 t/m 7 van het basisonderwijs (
lees meer over de uitkomsten van dat onderzoek). Leerlingen uit groep 8 maakten geen deel uit van dat onderzoek. Voor die groep hadden we geen gegevens beschikbaar uit het leerlingvolgsysteem, en ook de eindtoets werd afgelast. Inmiddels zijn deze leerlingen brugklassers. Nu kunnen we voor deze groep de balans opmaken. In opdracht van de Onderwijsinspectie - en als bron voor de Staat van het Onderwijs 2021 - onderzochten we de instroomniveaus van brugklassers en hun startniveaus voor de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde. Daarbij maakten we analyses voor de hele groep, maar zoomden we ook in op verschillen tussen jongens en meisjes, en leerlingen met lage(re) sociaaleconomische achtergronden.