
Leerlingvolgsysteem Leerling in beeld
Wat is de grootste vernieuwing in Leerling in beeld van Cito BV?

Klassieke psychometrische diensten
Voor Leerling in beeld analyseren we de afnamegegevens van de toetsen en zetten we deze om in een normering. Daarmee geven we inzicht in:- waar de leerling staat ten opzichte van andere leerlingen (denk aan percentielscores en categorieën I-V en A-E)
- waar de leerling staat in ontwikkeling (denk aan functioneringsniveaus, didactische leeftijd en referentieniveaus).
Werkzaamheden voor de innovatie van het systeem
- Informatie verstrekken om een adaptieve toets te kunnen samenstellen en daarbij de beslisregels vaststellen welke moeilijkheid van opgaven de leerling in het vervolg aangeboden zou moeten krijgen.
- Het leveren van een adaptieve module om de adaptiviteit in de toetsen te implementeren.
- Het opzetten van designs om nieuwe items af te nemen, zodat de toetsen periodiek inhoudelijk kunnen worden vernieuwd.
- Vaststellen wanneer leerlingen relatief snel of juist langzaam groeien.
- Vernieuwde detailanalyses die meer inzicht geven in waar de leerling op de verschillende domeinen in de toetsen.
Psychometrie-team Leerling in beeld
Het psychometrische werk voor Leerling in beeld van Cito BV werd uitgevoerd door:- Frank Bais
- Hendrik Straat
- Jasper Wouda
- Kimberly Lek
- Ron Engelen
- Servaas Frissen