
Centrale toetsen voor Vlaanderen
Vlaamse overheid wil excellent onderwijs
De haalbaarheidsstudie
In het pedagogisch-psychometrisch luik van de haalbaarheidsstudie onderzochten we wat nodig is om gecentraliseerde toetsen in Vlaanderen in te voeren. Daarvoor gingen we in op toetsdoelen, het meten van leerwinst, toetsontwikkeling en omgaan met resultaten. Ter ondersteuning bij de implementatie formuleerden we scenario's met de bijhorende voor- en nadelen.Looptijd
Het project liep van 1 augustus 2020 t/m 31 januari 2021. In mei 2021 werd het onderzoeksrapport vrijgegeven door de Vlaamse overheid.Onze aanbevelingen
In ons adviesrapport komen we met de volgende aanbevelingen voor de Vlaamse overheid:- Specificeer (tot in detail) het doel van de toetsing.
- Creëer draagvlak.
- Voorzie voldoende itemproductie op alle domeinen en subdomeinen, voor alle niveaus van leerlingen.
- Voorzie voldoende ondersteuning en onderhoud van het toetsproces.
- Stel een routekaart op voor de invoer van centraal toetsen.
Onderzoekers Cito
Het onderzoek naar de haalbaarheid van centrale toetsen in Vlaanderen werd bij Cito uitgevoerd door:- Bas Hemker
- Remco Feskens
- Marieke van Onna
- Iris Smits
Contact
Wil je weten hoe we werken of wat we voor je kunnen betekenen? Of heb je direct een opdracht voor ons loket?Mail ons